sâmbătă, 11 februarie 2017

Schimbarea in bine

"Despre curajul de a risca o incercare"
este titlul unei povesti din multele povesti ce pot fi citite in cartea ,,Povesti orientale ca instrumente de psihoterapie,, scrisa de Nossrat Peseschkian. Povestea aduce in fata cititorului un rege,curtea sa si o problema ce necesita o solutie. Regele ofera o pozitie importanta in curtea sa celui care reuseste sa deschida o usa, dupa cum spune el, cea mai mare si mai solida din intreg regatul, si le prezinta celor din jurul lui usa.
Cu adevarat , cea mai mare si mai solida usa din regat, statea in fata tuturor si astepta pe cel ce avea sa o deschida. Multi din cei prezenti doar au privit usa si au renuntat in fata problemei care parea ca nu are solutie. Atunci au venit inteleptii de la curtea regelui. Au studiat cu atentie usa in timp ce isi mangaiau barbile albe. Au clatinat din cap si atunci cei care priveau alturi de rege catre usa, au acceptat parerea inteleptilor si au considerat ca, fara nici o indoiala, usa nu poate fi deschisa. In murmurul salii regale, pasii unui vizir au inceput sa se auda si in scurt timp au acoperit murmurul salii de marmura. S-a oprit in fata usii si a privit-o atent. S-a aplecat , s-a ridicat pe varfuri si apoi a pusa mainile pe ea incercand sa isi dea seama cum functioneaza incuietoarea. In timp ce se dadea inapoi din fata usii, murmurul curtenilor suna ironic. Insa vizirul a mai stat cateva clipe, a intins mana catre usa si apoi a tras brusc de ea.
Cu un scrasnet de metal trezit usa s-a deschis. Cateva clipe ceea ce s-a auzit in sala a fost doar ecoul usii deschisa pe jumatate. Apoi vocile soptite ale curtenilor au crescut in intesitate in timp ce regele se ridica zambind. Mana regelui se misca usor si, in linistea atenta, el declara ca doar un astfel de om care trece dincolo de simturi si le imbina cu curaj, curiozitate si dorinta de a face ceva, doar acel om care are pe langa vointa si increderea in propriile puteri, care poate sa adauge si o farama de risc in cautarile lui, doar acel om poate sa gaseasca solutii, si doar acel om merita o pozitie importanta in curtea lui.
Daca aceasta poveste o va fi citita in varianta originala, sau chiar in aceasta varianta repovestita de mine, fiecare cititor va gasi o interpretare proprie si va trage o concluzie care se va potrivi momentului, nevoilor si personalitatii sale. Eu am gasit in ea elementele ce pot genera starea de bine. Acea stare de bine care vine in urma victoriilor pe care un om le obtine chiar si atunci cand, privita dintr-un singur unghi, o problema nu are nici o solutie, insa stapan pe sine, adaugand rationalului, curaj si logici, intuitie, va avea o viziune completa si o suma de posibilitati ,pe care , utilizandu-le conform resurselor sale va gasi o solutie.
Sunt momente cand tindem sa luam lucrurile asa cum sunt, fie ca ne plac sa nu ne plac, si sa spunem pe un ton fatalist ,,Asta este !,, doar pentru ca nu am trecut niciodata printr-o experienta similara si nu stim cum sa reactionam sau, doar pentru ca cei din jurul nostru au preferat sa abordeze aceasta problema cu resemnare fara a face nimic pentru a schimba ceva, si consideram ca este o reactie normala in acea situatie. Deseori, reflexiv, aruncand o privire rapida, ne adaptam sau mai bine zis suntem intr-o continua adaptare care oscileaza intre acceptare neconditionata si undeva, dincolo de constient, intr-un permanent si dureros refuz al realitatii care nu am schimbat-o si nici macar nu stim daca am fi putut sa o schimbam sau nu, adaugand conflict dupa conflict, vieti noastre, pierzand clipe. Clipe in care am fi trait cu o constiinta mai linistita cu fiecare incercare de a face ceva cu ceea ce suntem si cu ceea ce traim.
Fiecare dintre noi este responsabil pentru modul in care abordam viata in sine. Atunci cand credem ca nu putem schimba nimic, atunci e timpul pentru o incercare. Faptul ca am stat destul de mult timp in zona in care dorim sa schimbam, ne face sa fim profesionisti in problema noastra, deci cat mai aproape de o solutie.
Surpriza poate sa fie placuta si sa gasim rezolvare printr-o metoda inedita si rapida sau putem sa modificam, prin tipul de abordare, problema, si astfel, simplificand-o, adaptand aceea problema conform posibilitatilor si resurselor noastre de a actiona, sa o rezolvam intr-un interval de timp mai lung. Important este sa facem ceva, sa luam atitudine, sa nu asteptam la nesfarsit, pentru ca viata curge intr-un singur sens. Si noi putem schimba totul in bine, incepand cu viata noastra !
http://www.integrative-psychotherapy.ro/jb-span-continut-pe-categorii-jb-span/psy/25-schimbarea-in-bine

duminică, 5 februarie 2017

3 STRATEGII PENTRU A DEPASI CAPCANELE CREIERULUI

BLOCAJUL MENTAL: 3 STRATEGII PENTRU A DEPASI CAPCANELE CREIERULUI
Imagini pentru Imagini creierul
Blocajele ni se intampla tutror si ne tin departe de indeplinirea visurilor noastre. La baza blocajelor se afla numeroase nuante si o istorie personala care a facut ca acel blocaj sa se instaleze in viata noastra. Iti propunem trei metode prin care le poti depasi.

Ce sunt blocajele mentale?
Blocajele mentale sunt fie derivate din traume psihologice si in acest caz creierul reprima amintiri dureroase care au legatura cu evenimente traumatice.
Blocajele mentale pot fi de asemena derivate de simple inhibitii. In acest caz, creierul nu se poate dezvolta pe o linie de gandire determinata si pune in actiune tot felul de comportamente de auto-sabotaj care ne indeparteaza de fapt de obiectivele noastre. 
Daca blocajul tau mental apartine primei categorii, solutiile le vei gasi cu ajutorul unui specialist. Noi ne vom referi aici la cea de-a doua categorie, blocaje care ni se intampla tutror si care ne tin departe de indeplinirea visurilor noastre.

Exista multe tipuri de blocaje psihologice si mai mult ca sigur, si tu ai experimentat cel putin unul dintre acestea:
• Blocajul perfectionistului. Tu astepti tot timpul conditiile perfecte inainte de a initia un proiect si, daca in final reusesti sa faci acest lucru, cauti sa faci totul perfect si esti foarte critic/a cu tine. 
• Blocajul studentului. Sunt materii universitare unde te simti complet „incapabil” de fiecare data cand trebuie sa te pregatesti pentru acestea, nu te simti motivat/a si iti pierzi dorinta de a studia. 
• Blocajul timidului. De fiecare data cand trebuie sa infrunti o situatie sociala sau sentimentala, incepi sa transpiri si incepi sa te porti stangaci si sa te simti stanjenit/a.
• Blocajul sportivului. In ciuda lunilor de antrenamente si pregatire, in timpul competitiei esuezi mai ceva ca Mr. Bean.
• Blocajul comerciantului. Ai produs sau un serviciu exceptional, dar cand vine momentul sa vinzi acest produs, pentru tine este o tortura.

La baza blocajelor se afla numeroase nuante si o istorie personala care a facut ca acel blocaj sa se instaleze in viata noastra. Putem sa distingem 3 cauze principale si motivatii pentru blocajul nostru mental:

1. Durerea. Suntem blocati, nu reusim sa depasim o activitate pentru ca in trecut am avut o experienta similara cand am esuat, „ne-am fript” si ne-a durut. In consecinta ne este frica sa nu „cadem” din nou si atunci nici nu mai incercam. 
2. Inexperienta. O alta cauza a blocajelor mentale este faptul ca nu constientizam prea bine ce pasi trebuie sa intreprindem spre realizarea a ceea ce ne dorim. In consecinta, nu stim ce trebuie sa facem si care e straduta corecta pe care trebuie sa apucam.
3. Lipsa increderii de sine. Nu avem suficienta incredere in abilitatile noastre si nu ne simtim la inaltimea situatiei. Astfel, ori de cate ori trebuie sa o infruntam, ne blocam.

Gandeste-te de exmplu la blocajul scriitorului care este legat adesea de lipsa sa de experienta, cand ceea ce are de facut i se pare coplesitor, fiindca nu stie cum sa gestioneze etapele si de asemena, de faptul ca nu are destula incredere in el insusi. Si asa se naste un blocaj psihologic. Oricare ar fi blocajul tau, el are la baza, cel mai probabil una dintre aceste 3 motivatii sau combinatii intre cele trei.

3 tehnici pentru depasirea unui blocaj mental
Imagini pentru Imagini creierul1. Depasirea unui blocaj mental: Metoda recompensei
Daca in trecut am avut de-a face cu experiente urate, creierul nostru va face totul pentru a evita repetarea acelei experiente. Si daca e necesar, ne blocheaza atunci cand considera ca s-ar putea repeta. Asa e natura noastra. Daca ne-am fript odata, creierul vrea sa se asigure ca nu o vom face din nou. Dar unele dintre obiectivele noastre presupun sa ne infruntam aceste probe de foc.

Una dintre metodele cele mai eficiente prin care putem sa depasim blocajele mentale este sa ne auto-educam din nou creierul. Putem sa il invatam sa asocieze acea activitate care ne sperie, cu emotii pozitive. Sa presupunem ca ai un blocaj in ceea ce priveste vorbitul in public. In practica, trebuie sa iti dai o mica recompensa pentru momentele cand faci progrese. De exemplu:

- Repeta cu voce tare discursul tau singur - si apoi iti iei recompensa.
- Spune discursl tau in fata unei persoane in care te increzi - si iti iei alta recompensa. 
- Vorbeste in fata a 4-5 amici – Iti iei o noua recompensa.
- Tine in final discursul. – Si ia-ti o mega recompensa.

2. Depasirea unui blocaj mental: Acceptarea dificultatii
A doua cea mai comuna cauza a blocajelor mentale este inexperienta. Nu stim bine ce sa facem pentru a ne atinge obiectivul si ne blocam. Sa asimilam noi competente poate fi de asemenea obositor, iar reactia noastra naturala este aceea de a cauta excesiv tot felul de lucruri care ne distrag atentia si care ne dau o placere imediata.

In acest caz, cea mai buna metoda prin care putem sa depasim blocajul este aceea de a accepta dificultatea. Daca o accepti, o crapatura minuscula incepe sa se iveasca in blocajul tau mental si apoi vei observa ca vei reusi sa ramai mult mai focusat asupra problemei tale. Sa cedezi tuturor formelor de distragere catre care te atrage creierul ca sa te protejeze, este gestul care te impiedica de fapt sa iti desfasori activitatea.

3. Depasirea unui blocaj mental: Scrisul liber
Cand neincrederea in noi insine ne face sa avem blocaje, ajuta enorm sa punem pe hartie tot, absolut tot ce ne face frica si tot ce ne-a ranit.

Tehnica scrisului liber este una dintre cele mai eficiente si cunoscute:
- Ia o foaie de hartie sau deschide un pagina de Word pe calculator; pune-ti un cronometru de 7 minute. Incepi si scrie fara sa te opresti. Scrie tot ce iti trece prin minte: scrie despre de ce crezi ca esti blocat, cum te simti in acel moment si daca crezi ca vei reusi sa ajungi la obiectivul tau. Important este sa continui sa scrii pentru 7 minute, fara oprire.

Acest lucru te ajuta sa te descarci si sa observi din exterior fricile tale cu privire la acea situatie. Intotdeauna, atunci cand aducem in constient aspecte ale subconstientului, reusim sa facem cei mai importanti pasi in directia depasirii unui blocaj. Cand privim realitatea in fata reusim sa stim in sfrasit ce avem de facut si sa luam decizii asumate si mature. Autor: garbo.ro Sursa: www.garbo.ro