luni, 18 ianuarie 2016

Indicatori de performanta



"Indicatorii strategici ofera informatii conducerii unei compani: profit la capitalul investit, risc versus oportunitate, profit la active utilizate, cifra de afaceri, cota de piata, pret actiuni, satisfactia angajatilor si cea a clientilor. Indicatorii manageriali ofera informatii managementului - disponibilitatea resurselor, planificare versus efort, cost la venit versus buget. Indicatorii operationali ofera informatii asupra performantelor individuale - relationati de procese, activitati, produse, specificatii, proceduri, eficienta", explica Monica Minoiu.
Adrian Brudan spune ca printre cei mai utilizati si recomandati indicatori de performanta pentru companii, in functie de strategie si obiectivele strategice,se numara:
1. Marja de profit net.
Adrian Brudan mentioneaza ca acesta este un indicator recomandat pentru benchmarking-ul la nivel de industrie.
2. Livrarea la timp si in conformitate cu asteptarile clientilor, cum sunt prevazute in contractul de servicii/de livrare, fiind un indice de performanta operational.
"Indicatorul se preteaza atat firmelor producatoare sau care comercializeaza bunuri, cat si in cazul celor ofertante de servicii", adauga Adrian Brudan.
3. Clienti profitabili
"Desi de multe ori este greu de monitorizat, indicatorul poate oferi premise esentiale pentru luarea unor decizii strategice in raport cu portofoliul si segmentele de clienti", subliniaza Adrian Brudan.
 

Definirea indicatorilor cheie de performanta


"Indicatorii cheie de performanta ajuta la cuantificarea realizarii unui rezultat, oferind vizibilitate in raport cu performanta indivizilor, echipelor, departamentelor si organizatiilor, permitand factorilor de decizie sa ia masuri in vederea realizarii obiectivelor dorite", spune Adrian Brudan.

"Nu tot ce poate fi masurat reprezinta indicator de performanta. Exista informatii, de exemplu, numarul de facturi, de rebuturi, de angajati, care nu trebuie sa fie neaparat considerate indicatori de performanta si care servesc uneori doar ca niste cuantificari ale unei situatii date, fara scop comparativ sau de predictie", subliniaza Monica Minoiu.
Indicatorii cheie de performanta raspund unor intrebari precum: "Unde suntem?", "Unde vrem sa ajungem?", "Cum facem asta?", oferind informatii cu privire la stadiul curent, comparatii de piata, target viitor.
"Se impune o selectie clara a indicatorilor cheie de performanta ca fiind acei indicatori care: K - furnizeaza avantaj competitiv, legat de obiectivele strategice, legat de functionarea unitatii de afaceri in mod direct; 
P - sunt legati de performanta in mod direct, clar masurati, cuantificati, cu cauze de influenta prestabilitate; 
I - asigura comparabilitate fata de diverse referinte, orientat catre corectii viitoare si care nu explica evenimente istorice", explica Monica Minoiu.

Indicatorii cheie de performanta (Key Performance Indicators, KPI) sunt elemente de baza ale procesului de masurare si monitorizare a performantei.

Indicatorii cheie de performanta pot fi strategici, manageriali sau operationali, masurand trei elemente - activitatea, profitabilitatea si productivitatea. 

KPI ajuta la cuantificarea realizarii unui rezultat, oferind vizibilitate in raport cu performanta indivizilor, echipelor, departamentelor si organizatiilor.

KPI permit factorilor de decizie dintr-o companie sa ia masuri in vederea realizarii obiectivelor dorite.

Indicatorii cheie de performanta raspund unor intrebari precum: "Unde suntem?", "Unde vrem sa ajungem?", "Cum facem asta?".

Niciun comentariu: