duminică, 15 noiembrie 2015

…Dacă pentru membre amputate există proteze, pentru suflete amputate nu…

Ce se întâmplă cu oamenii după un eveniment traumatizant?
Șocul și negarea sunt răspunsuri tipice la evenimente traumatizante și dezastre, acestea se manifestă, în special, imediat după eveniment. Atât şocul cât și negarea sunt reacții normale cu funcție de protecție.
Șocul implică adesea o perturbare bruscă și intensă la nivel emoțional, ceea ce te poate face să te simți amețit sau sedat. 

Negarea implică nerecunoașterea faptului că ceva extrem de stresant s-a întâmplat, sau netrăirea evenimentului la intensitate maximă. Pentru o perioadă de timp te poți simții amorțit sau deconectat de la viață.
După dispariția șocului inițial, reacțiile care apar variază de la persoană la persoană. Următoarele elemente fac parte din categoria răspunsurilor normale la un eveniment traumatic:
Emoțiile devin intense și impredictibile. Poate te vei simții mult mai iritat decât de obicei, iar starea ta de spirit se poate schimba dramatic. Poți să te simți în special anxios și nervos, sau chiar să devii depresiv.
Modelele obișnuite de gândire și comportament sunt afectate și ele de traumă. Este posibil să apară amintiri repetitive și supărătoare despre evenimentul traumatizant. Aceste imagini pot să apară în mintea ta fără un motiv anume și pot să activeze și o serie de reacții fiziologice precum bătăile rapide ale inimii sau transpirația abundentă. De asemenea poți să resimți că îți este dificil să te concentrezi sau să iei anumite decizii, sau că devii confuz foarte ușor. Schimbări pot să apară și în comportamentele simple de viață precum somnul și alimentația.
Reacțiile emoționale intense pot să reapară destul de frecvent. Anumite aniversări ale evenimentului, cum ar fi la o lună sau un an, pot să declanșeze amintiri supărătoare ale experienței traumatice. Această “declanșare” poate fi însoțită de frica că evenimentul stresant se va repata.
Relațiile tale interpersonale de asemenea pot să devină încordate. Confictele majore, precum argumentările sunt frecvent prezente atât cu membrii familiei cât și cu colegii (de serviciu sau școală). Pe de altă parte pot să apară comportamente de retragere și izolare sau evitare a activităților obișnuite.
Simptomatologia fizică însoțește răspunsul la stres. Spre exemplu stările de greață, migrenele și durerile din piept sunt frecvente și pot necesita îngrijire medicală. Condițiile medicale pre-existente se pot agrava din cauza stresului.

Este important să înțelegi că nu există un model standard de reacție (răspuns) la trăirea unui eveniment traumatic de stres extrem. Unii oameni reacționează imediat, în timp ce alții pot să aibă răspunsuri întârziate – întârziere care poate să dureze uneori luni sau chiar ani. Unii oameni pot să resimtă efecte secundare pentru o lungă perioadă de timp, în timp ce alții se recuperează mai repede.

Ce influențează durata recuperării? De asemenea reacțiile se schimbă în timp. O persoană care a suferit o traumă simte la început un nivel crescut de activare – stare care este importantă pentru început în identificarea unor strategii de a face față situației, și abia mai târziu poate să resimtă descurajare sau depresie.
O serie de factori pot să influențeze durata de timp necesară pentru recuperare:
Nivelul de intensitate al pierderii. Evenimentele care durează mai mult și care reprezintă o amenințare majoră, în ceea ce privește pierderea de vieți sau proprietăți, necesită de obicei mai mult timp pentru recuperare.
Un alt factor este reprezentat de abilitatea generală a persoanei în a face față situațiilor emoționale intense. Indivizii care au mai trecut și prin alte situații stresante de viață pot să facă față mai ușor traumei.
Alte evenimente stresante care preced experiența traumatică. Individul este nevoit să facă față altor provocări emoționale precum: serioase probleme de sănătate ale unor membrii din familie, ceea ce poate să intensifice reacția de stres și automat să necesită o perioadă mai mare de timp pentru recuperare.

Cum pot să mă ajut pe mine și cum pot să-mi ajut familia?
Există mai mulți pași care pot fi făcuți pentru a restabilii starea emoțională de bine și un sens al controlului după un dezastru sau o altă experiență traumatizantă:
Acordă-ți timp pentru vindecare. Anticipează că vor urma momente dificile în viața ta. Permiteți să plângi pierderile suferite. Încearcă să fi cât mai răbdător cu starea ta emoțională;
Îndrăznește să ceri ajutor și suport din partea persoanelor care sunt lângă tine și care sunt dispuse să te asculte și să empatizeze cu situația ta. Dar reamintește-ți că sistemul tău suportiv poate să fie slăbit dacă și cei apropiați ție au trecut prin aceeași experiență traumatizantă;
Vorbește despre ceea ce simți sub orice formă care consideri că-ți este confortabilă – ex. discuții cu membrii familiei, cu prietenii sau să-ți notezi trăirile într-un jurnal;
Identifică grupuri locale de suport în care poți să întâlnești și alte persoane care au trăit o experiență traumatizantă de genul unui catastrofe naturale;
Încearcă să cauți și grupuri coordonate de specialiști și persoane cu experiență în sănătatea mintală. Discuțiile de grup te pot ajuta să realizezi că și alții care au trecut prin experiențe similare manifestă de obicei reacții și emoții similare;
Implică-te în comportamente sănătoase care îți pot sporii capacitatea de a face față stresului excesiv. Consumă o alimentație sănătoasă cu o masă bine echilibrată și asigură-ți suficient timp pentru odihnă și somn. Dacă ai dificultăți de adormire poți să utilizezi anumite tehnici de relaxare. Este important să eviți consumul de alcool și de alte substanțe nocive;
Stabilește sau re-stabilește rutine în viața ta, precum luarea regulată a meselor și implicarea în exerciții fizice. Acordă-ți puțin timp în care să se oprești din vârtejul activităților de zi cu zi și implică-te în activități care au valoare de recompensă (ascultă muzică, citește o carte, urmărește un film la cinema, fă o plimbare cu bicicleta, culege fructe etc.);
Încearcă să eviți deciziile majore de viață in urmatoarea perioada, cum ar fi schimbarea unui loc de muncă sau un divorț, deoarece starea ta poate să fie una de moment.
Când este bine să cer ajutor de specialitate? Unii oameni au capacitatea de a face față eficient din punct de vedere emoțional și fizic solicitărilor care apar după un eveniment negativ major, și fac asta prin utilizarea sistemului personal de suport. Dar nu este ceva neobișnuit ca problemele serioase să persiste în timp și să interfereze cu viața de zi cu zi. De exemplu o persoană poate simți o starea extremă de nervozitate sau de tristețe ceea ce îi poate afecta performanțele profesionale și relațiile interpersonale.
Persoanele care resimtă o perturbare majoră și de durată este indicat să consulte un specialist în sănătate mintală (medic de familie, psihiatru, psiholog, asistent social, psihoterapeut, consilier școlar etc.). Psihologii și alți specialiști în sănătate mintală oferă sprijin prin educarea populației cu privire la răspunsurile normale în situații de stres extrem. Acești specialiști lucrează cu persoanele afectate de traume și le oferă sprijin în identificarea și dezvoltarea unor modalități eficiente de a gestiona impactul emoțional crescut.

Cu respect si compasiune,
Dr. Psih. Mara Priceputu

Salonul 4, etajul 9, spitalul Bagdasar Arseni. In acest loc s-a instalat de acum un virus molipsitor, care se numeste "optimism". Tineri frumosi au legat in aceste zile o prietenie pe viata. Au impartit acelasi cosmar iar acum lupta impreuna cu durerea. 

http://stirileprotv.ro/stiri/incendiu-in-colectiv/starea-ranitilor-16-pacienti-se-zbat-intre-viata-si-moarte-vesti-bune-despre-persoanele-aflate-in-stare-stabila.html




Niciun comentariu: