joi, 1 ianuarie 2015

Stresul dauneaza grav sanatatii

Faptul ca stresul dauneaza grav sanatatii nu mai este un secret pentru nu nimeni, insa tratarea simptomelor se pare ca inca nu este imbratisata de catre toata lumea. Desi pretindem ca ne dorim pace interioara, liniste si numai calm in jur, ne cufundam in multiple situatii care ne creaza starea de stres.

Cum raspunde organismul la stres?

In momentul in care mintea si corpul tau se afla la limita din cauza stresului excesiv din viata, este posibil sa dobandesti probleme serioase de sanatate. Atunci cand te intalnesti cu amenintari percepute hipotalamusul, o regiune mica de la baza creierului, porneste un sistem de alarma din corpul tau. Printr-o combinatie de semnale nervoase si hormonale, acest sistem determina ca glandele suprarenale, localizate deasupra rinichilor, sa elibereze un val de hormoni, inclusiv adrenalina si cortizol.
Adrenalina iti creste pulsul, tensiunea si sporeste depozitele de energie. Cortizolul, principalul hormon al stresului, creste nivelul zaharului (glucozei) din sange, creste capacitatea de utilizare a glucozei de catre creier si, in egala masura, creste disponibilitatea subtantelor menite sa repare tesuturile.
Cortizolul infraneaza si functiile care ar fi neesentiale si nocive intr-o situatie de stres maxim. Altereaza raspunsurile sistemului imunitar si suprima sistemul digestiv, sistemul reproducator si procesele de crestere. Acest sistem de alarma natural comunica si cu regiunile creierului care controleaza starea de spirit, motivatia si frica.

Ce se intampla cand sistemul natural de raspuns al organismului iese de sub control?

Raspunsul organismului la stres se autoregleaza in general prin scaderea nivelurilor hormonale si facilitand corpului revenirea la normal dupa ce momentul stresor a trecut. Odata ce au scazut nivelurile de adrenalina si cortizol, pulsul si tensiunea ajung si ele la nivelurile normale, iar restul sistemelor isi reiau activitatile obisnuite.
Insa in momentul in care factorii stresori sunt constanti in viata ta, facandu-te sa te simti permanent stresat, tensionat, nervos si la limita, acel raspuns la stres si la momentele de panica este activat si el incontinuu. Cu cat ai mai putin control asupra evenimentelor care imprima stres in viata ta si cu cat aduc mai multa incertitudine, cu atat cresc mai mult sansele sa declari ca esti “stresat” si chiar sa fii. Chiar si activitatile zilnice pe care trebuie sa le intreprinzi pentru bunul trai pot contribui la raspunsul organismului la stres.
Activarea pe termen lung a sistemului de raspuns la stres – si, in consecinta, supraexpunerea la cortizol si alti hormoni de stres – poate tulbura aproape toate procesele organismului. 
Organismul nostru are capacitatea de autoreparare numai ca aceste mecanisme se activeaza numai in momentul in care corpul este relaxat. In momentul in care corpul simte pericol imediat ( partea creierului care controleaza teama nu stie sa faca diferenta), aceste mecanisme se opresc pentru ca tu sa te poti “lupta” cu amenintarea.

Cum stii ca esti dependent de stres?

10 semne ca ai transformat cortizolul in drogul tau

Simti dureri de cap si dureri generalizate la nivel somatic

In momentul in care nivelurile de cortizol sunt la cote ridicate pentru o perioada indelungata, glandele suprarenale incep sa fie epuizate. In aceasta situatie nivelurile hormonului prolactic vor fi elevate, crescand sensibilitatea organismului la diverse dureri, precum durerile de spate sau durerile musculare.
Nivelurile de cortizol in exces cauzeaza si hipersensibilitatea creierului la durere, ajungand chiar si cel mai mic junghi sau cea mai slaba intepatura sa iti excite nervii creierului cauzand dureri de cap.

Nu dormi bine

Nivelurile de cortizol ar trebui sa scada pe timpul noptii, permitandu-i organismului sa se relaxeze si sa sa-si reincarce bateriile. Numai ca in momentul in care nivelurile de cortizol sunt mult peste cele normale, vei putea observa cum, desi te-ai simtit deja obosit pe intregul parcurs al zilei, fix in jurul orei de culcare parca simti cum te reenergizezi subit. Desigur ca dupa aceasta te intorci pe o parte si pe alta si nu iti gasesti linistea in timpul somnului, lucruri care te vor determina sa simti oboseala din nou a doua zi.
Chiar si cand apuci sa dormi bine, te simti obosit. Deci se poate spune ca este un cerc vicios: cortizolul nu te lasa sa dormi, din cauza lipsei de somn vei fi obosit iar oboseala determina un nivel de cortizol crescut.
In timp, nivelurile crescute de cortizol iti vor epuiza glandele suprarenale, asa cum am mentionat si anterior, iar acest lucru te va predispune la oboseala cronica. Deci daca simti ca pur si simplu nu te poti mobiliza pentru a face nimic, probabil esti stresat.

Te ingrasi din cauza cortizolului

Incepi sa iei in greutate in special in zona abdominala, chiar si cand ai grija ce mananci si faci sport. Cortizolul are tendinta de a iti ingrosa silueta in zona trunchiului, chiar si in momentul in care faci totul ca la carte. Stiu, este foarte frustrant, dar nu lasa ca asta sa te streseze si mai mult si mai bine iti faci un dozaj hormonal si afli daca nu cumva burtica se datoreaza altor factori decat incapacitatea organismului de a slabi.

Racesti si te imbolnavesti des

Dupa cum am mai mentionat, cortizolul dezactiveaza sistemele naturale de reparare ale organismului, ceea ce inseamna ca sistemul tau imunitar, creat perfect de catre natura pentru a te mentine sanatos, clacheaza, lasandu-te vulnerabil in fata oricarei bacterii sau oricarui virus.

Poftesti mancare nesanatoasa

Cortizolul iti creste glicemia, iar dupa cum stim cu totii, un nivel crescut de glicemie iti creste riscul dezvoltarii diabetului. Nivelul crescut de glucoza din sange iti va creste si nivelul insulinei, ceea ce va conduce ulterior la scaderea glicemiei si ce stim noi ca se intampla in momentul in care scade glicemia? Da, exact, te trezesti ca poftesti la ciocolata, prajituri si batoane de toate soiurile.

Iti scade libidoul

Poti spune despre cortizol ca este un fel de anti-Viagra, daca s-ar cauta un antidot pentru Viagra, ei bine, cortizolul ar fi acela. In momentul in care hormonii stresului sunt la niveluri ridicate, hormonii care induc libidoul precum testosteronul sau estrogenul scad, iar rezultatul il stim cu totii. Alte probleme care te conduc catre un stres suplimentar si un cerc vicios. De asemenea, ciclul menstrual al femeilor poate fi si el dat peste cap.

Sistemul divestiv nu functioneaza in mod adecvat

Sistemul gastrointestinal este foarte sensibil la hormonii stresului precum cortizolul. Este posibil sa simti greata, arsuri, crampe abdominale, diaree sau constipatie ca rezultat al prea multor hormoni ai stresului.

Pielea se degradeaza

Vei observa si cum pielea devine mai subtire si fragila, in ciuda depozitelor de grasime care mai pot aparea si pe fata, ceafa si partea de sus a spatelui, te vei invineti usor si ranile ti se vor vindeca greu

Simti anxietate

Cortizolul si epinefrina pot conduce la o stare de nervozitate, deranjament la stomac, un sentiment de panica, chiar si paranoia.

Te simti trist

Nivelurile crescute de cortizol suprima productia de serotonina, substanta fericirii si in scurt timp deja simti cum te molesesti si te cuprinde tristetea profunda.
Ceea ce este de retinut este ca nivelurile ridicate de cortizol dupa o perioada mai indelungata conduc la simptome evidente.
Printre simptomele comune, care se datoreaza supraactivarii sistemului nervos simpatic sunt incluse oboseala, starea de slabiciune, iritabilitate si depresie. Un alt simptom neplacut este scaderea sau cresterea in greutate din cauza perturbarii metabolismului grasimii si carbohidratilor.
Grasimea vei vedea cum se depune in special in jurul abdomenului, ceea ce te va predispune complicatiilor cardiovasculare.
Insomnia te va afecta, din cauza eliberarilor hormonale neadecvate de pe parcursul zilei iar din cauza tensiunii si glicemiei crescute iti va creste riscul de atac de cord si diabet zaharat.

Nivelul ridicat de cortizol si sindromul Cushing

Nivelul ridicat de cortizol conduce la sindromul Cushing sau hipercorticism (hipercortizolism) ale carui simptome sunt exact cele mentionate anterior.
Unele manifestari la nivelul pielii sunt unice pentru sindromul Cushing, ele luand forma unor vergeturi mov-rosiatice sau violacee care apar pe abdomen, dar si piept, fata, gat si coapse. In cazul femeilor, sindromul Cushing poate conduce la hirsutism sau pilozitate excesiva (fire groase si inchise la culoare), deasupra buzei si pe centrul corpului.
Barbatii cu sindromul Cushing pot suferi o scadere a libidoului si disfunctii erectile. Prin urmare, persoanele care sufera de aceasta afectiune pot avea dificultati in reproducere, iar in anumite cazuri pot suferi chiar de infertilitate.
Una dintre problemele cele mai grave pe care sindromul Cushing le poate crea este scaderea densitatii osoase, lucru care conduce la aparitia osteoporozei. Atata timp cat corpul ramane sub asediul unor niveluri ridicate de stres, fara odihna si repararea adecvata, mineralizarea oaselor si formarea colagenului vor fi reduse. Suplimentarea cu vitamina D3, calciu, magneziu etc., nu vor reusi sa combata efectele daunatoare ale cortizolului.

Un alt lucru pe care trebuie sa il stii este ca femeile sunt cele mai expuse acestui risc de crestere anormala a cortizolului si a dereglarii hormonale ce ii urmeaza. Pentru ele poate fi ceva mai traumatizant avand in vedere ca pot avea probleme in perioadele de ovulatie, pot suferi de infertilitate si pot avea mari dificultati in a ramane insarcinate din cauza suprimarii productiei de estrogen, dar si a activitatii progesteronului.

Cum scazi nivelul de cortizol?

Simplu: schimb modul de a gandi, de a interpreta situatiile care apar zi de zi. Probleme apar, dar nu ele ne dau bataie de cap, ci felul cum noi le gestionam. Nu ne mai concentram pe problema, ne concentram pe solutionarea ei. Nu exista problema fara solutie. O data gasita metoda de rezolvare a problemei eliminam stresul.

Este esential sa ai o alimentatie echilibrata, plina de nutrienti, sa faci sport regulat si sa dormi cel putin 8 ore pe noapte. Redu consumul de sare, zahar, faina alba si alcool. Mananca o data la 2-3 ore mese mici si iti vei controla mult mai usor hormonii stresului.

Niciun comentariu: