marți, 20 ianuarie 2015

Cum ajutam o persoana intr-o situatie de stres extrem sau de anxietate?

Ce putem spune unui apropiat care se afla intr-o situatie de stres extrem sau de anxietate? Cum putem sa il ajutam sa se simta mai bine chiar daca noi nu am trecut prin aceasta situatie?

Anxietatea este o emotie pe care toti o experimentam la un moment dat. Anxietatea se poate manifesta ca o frica intensa sau un fel de teama sau pentru unii se poate manifesta sub o alta forma.
Cea mai la indemana modalitate  care ne vine in minte atunci cand vrem sa ajutam pe cineva care sufera de anxietate este sa ii spunem sa se linisteasca si sa se bucurile de lucrurile simple. In realitate insa aceste incurajari s-ar putea sa exacerbeze starea actuala deoarece persoana va simti o presiune sa se simta altfel decat se poate simti in acel moment dat.
Ce ajuta:
Cheia pentru a ajuta o persoana care trece printr-o stare de anxietate este sa nu o judecam pentru cum gandeste sau cum se simte.Daca vrem cu adevarat sa ajutam pe cineva care sufera de anxietate primul lucru pe care trebuie sa il facem este sa ne intrebam mai intai pe noi daca putem fi suportivi intr-o maniera care ar permite persoanei sa se simta in siguranta astfel incat sa ne sa iti impartaseasca ceea ce simte sau traieste. “Frica este ceva pe care toti o traim. Imi pare rau ca treci prin asta”. Daca spunem asta cuiva apropiat care sufera de anxietate deja ne-am facut intelesi, deja am exprimat atitudinea noastra suportiva si de nejudecare.
Ce nu ajuta:
Sa ne panicam ca cineva sufera de anxietate sau sa intram noi in panica, bineinteles nu ajuta. Atacurile de panica, desi inspaimantatoare, nu ameninta viata in nici un fel si trec.
Sa acomodam o persoana cu anxietate adica sa o ajutam sa evite, sa se asigure, adica sa se comporte ca si cum este in pericol, nu ajuta. Ofera intr-adevar persoanei un confort pe termen scurt, dar in realitate ii intareste ideea ca intr-adevar exista motive de ingrijoare si de teama.
4 modalitati suportive de a ajuta pe cineva care care sufera de anxietate.
Principalele mesaje pe care o persoana care sufera de anxietate are nevoie sa le primeasca de la noi, cei dragi, sunt:
“Imi pare rau ca treci prin asa ceva”
Marea provocare pe care o aduce anxietatea si crizele de panica este aceea de a face fata sentimentelor coplesioarea si deosebit de reale de pericol si moarte. In aceste momente cel mai util lucru este sa ne apropiem de persoana cu atitudine de simpatie si nu de ingrijorare.
“Nu este vina ta »
Este important sa nu subestimam suferinta persoanei. A fi suportiv inseamna sa ne dorim sa auzim ce are persoana de povestit si sa fim intelegatori. Pentru a arata acest lucru este nevoie sa validam experienta, sa nu o judecam, sa aratam ca acceptam sa auzim suferinta prin care persoana trece.
« Trebuie sa iti fie greu »
Vorbe precum, ‘’Intr-adevar trebuie sa iti fie greu. Te rog spune-mi cum sa te ajut’’ pot fi validante si sunt un factor important cand oferim cu sinceritate suportul.
Adesea noi dorim sa actionam pentru a ajuta pesrsoana care ne este draga sa nu se mai simta rau, cand in realitate, ceea ce are nevoie cu adevarat pe moment este un umar pe care sa se sprijine si sa se simta inteleasa. Empatia poate face o mare diferenta pentru cineva care simte anxietate. Paradoxul este ca ajuta persoana sa se calmeze pentru ca, atunci ea intelege ca nu trebuie sa se lupte cu anxietatea.
Liniste
In realitate de multe ori nu conteaza ceea ce spunem, ci mai mult conteaza disponibilitatea nostra de a fi alaturi.  Uneori oferirea timpului personal pentru celalalt este mai mult decat de ajuns. Ceea ce este de mare ajutor pentru o persoana care sufera de anxietate este de a-i oferi un spatiu de incredere si de siguranta in care sa isi poata impartasi experienta.

Sursa:
http://www.huffingtonpost.com/2014/10/16/what-to-say-anxiety_n_5978918.html
5 of The Most Helpful Things You Can Say To Someone with Anxiety by Lindsay Holmes

Niciun comentariu: