marți, 4 noiembrie 2014

Cum deprinde creierul noi abilități

Abilitățile învățate nu se pierd în urma deprinderii de noi iscusințe, iar acest lucru este datorat unui echilibru între plasticitatea și stabilitatea creierului, sugerează experții de la Massachusetts Institute of Technology (MIT). 

Abilitățile învățate nu se pierd în urma deprinderii de noi iscusințe, iar acest lucru este datorat unui echilibru între plasticitatea și stabilitatea creierului, sugerează experții de la Massachusetts Institute of Technology (MIT).
Pentru a deprinde noi abilități motrice, creierul nostru trebuie să fie plastic, însă atunci când această proprietate este prea pronunțată, abilitățile învățate anterior se pierd. Pe de altă parte, scăderea plasticității creierului reprezintă un impediment în deprinderea de noi iscusințe. Printr-un nou model de calcul, cercetătorii au observat că învățarea noilor priceperi este datorată schimbărilor constante ale conexiunilor dintre neuroni, fenomen denumit hiperplasticitate. În timp ce o parte dintre aceste circuite conduc la întărirea unor legături deja existente, iar altele reprezintă noi conexiuni relevante, altele contribuie doar la explorarea altor moduri de dobândire a unei priceperi.
La nivelul creierului sunt create rețele neuronale în timpul procesului de învățare, cu scopul de a deprinde o anumită abilitate. În cazul în care conexiunea stabilită nu este cea potrivită, creierul va căuta alte alternative în acest scop. Astfel se explică și de ce prima încercare de efectuare a unei noi sarcini poate fi un eșec, însă exercițiul contribuie la creșterea iscusinței.
Lucrurile se complică atunci când creierul trebuie să deprindă mai multe abilități în același timp, punctează coordonatorul studiului, prof. Emillio Bizzi. Riscul ca abilitățile dobândite anterior să se piardă este provocat de eventualele modificări suferite de rețelele neuronale existente și necesare pentru executarea anumitor sarcini.
Neuronii mai au însă o altă proprietate vitală pentru deprinderea abilităților, care ajută la păstrarea unui echilibru în fața efectului hiperplasticității asupra procesului de învățare. Această trăsătură se referă la semnalul redus la zgomot, prin care neuronii primesc o cantitate proprorțională de informații relevante și inutile venite din jur. Prezența zgomotului este esențială în timpul procesului. Fără acesta, abilitățile învățate anterior ar fi șterse de schimbările constante ale conexiunilor neuronale.
Studiul a fost publicat în jurnalul Proceeding of the National Academy of Sciences

Niciun comentariu: