marți, 23 septembrie 2014

Lucruri interesante despre somn

  • Recordul pentru cea mai lungă perioadă fără somn este de 18 zile, 21 de ore şi 40 de minute şi a fost stabilit în timpul unui maraton de balansoare. Deţinătorul recordului acuza halucinaţii, paranoia, vedere înceţoşată şi lagune în memorie.
  • În timpul somnului NREM, elefanţii dorm în picioare, dar se întind pe jos în timpul somnului REM.
  • 17 ore fără somn duce la o scădere a performanţei echivalentă cu o alcoolemie de 0.05%.
  • Accidentul nuclear de la Cernobâl şi cel al rachetei spaţiale Challenger au fost atribuite erorilor umane în care lipsa de somn a jucat un rol important.
  • Ceasul deşteptător natural ce îi face pe unii oameni să se trezească la o anumită oră fără ajutorul unei alarme este cauzat de o explozie a hormonului de stres adrenocorticotropină.
  • Pentru a putea adormi este necesar ca temperatura corpului să scadă, de aceea nu dormim bine în timpul unei veri călduroase.
  • Sforăitul apare numai în timpul somnului NREM.
  • Reprizele de somn din timpul zilei îmbunătăţesc memoria, vă ajută să reţineţi lucruri importante şi scad riscul bolilor de inimă.
  • Util: Orele 22-24, cel mai bun interval pentru somn.
  • Pentru a reusi sa dormiti bine, trebuie sa „prindeti” orele 22-24 si sa aveti o igiena riguroasa a somnului. Studiile intreprinse de specialisti arata ca melatonina - hormonul somnului – „invadeaza” organismul incepand cu ora 18. Astfel, nevoia de odihna este resimtita pe la ora 20 si, apoi, din doua in doua ore: ora 22, 24, 2. „Exista studii care arata ca persoanele care dorm intre orele 22 si 24 raspund mai bine la teste de atentie, de memorie si creativitate in comparatie cu cele care dorm aceeasi perioada de timp, dar mai tarziu in noapte. Conform rezultatelor, ar insemna ca aceasta perioada de timp este propice refacerii in urma oboselii unei zile obisnuite la nivel neuronal”, explica Lena Rusti, psiholog psihoterapeut la o clinica particulara din Bucuresti, scrie Gandul.

Niciun comentariu: