duminică, 4 mai 2014

Mecanismele de aparare ale subconstientului

Experienta de viata presupune, intre altele, formarea si exersarea unor mecanisme de aparare, care tin de structura propriei personalitati si de maturitate. Utilitatea cunoasterii acestora consta, in primul rand, in a le constientiza existenta si a le accepta ca atare. Mecanismele de aparare, in sens comun, constituie "instrumente" care apar constient sau inconstient, in vederea protejarii sinelui, si cuprind masuri defensive sub diferite forme. Acestea apar frecvent in diverse situatii stresante: de subsolicitare sau suprasolicitare fizica sau psihica, divort, decesul parintilor, decesul unuia dintre parteneri, stari reactiv-emotionale la unele evenimente traumatizante: accidente, pierderea locului de munca, deceptii amoroase, conflicte care au loc acasa sau la serviciu etc. Iata care ar putea fi cele mai importante mecanisme de aparare ale sinelui: 1. Activismul Se refera la inlocuirea starilor nedorite, in cazul unor conflicte sau situatii stresante, cu actiunea, care se opune reflectarii indelungate. Cu alte cuvinte, sa devii foarte activa, pentru a-ti distrage atentia de la faptele negative care te afecteaza. Activismul, ca mecanism defensiv, este o forma de aparare psihica, menita sa indrepte atentia intr-o alta directie decat cea care ar avea o conotatie negativa, stresanta si ar putea deveni nociva psihicului, transformandu-se intr-o bariera in desfasurarea altor activitati. Aceasta modalitate de aparare a sinelui se regaseste frecvent in viata cotidiana, de exemplu in activitatea febrila a viitoarei mame, in perioada dinaintea nasterii, sau in activitatile sportive pe care le practica unele femei cu functii de conducere, motivand ca vor sa isi pastreze silueta armonioasa (desi poate fi si acesta un motiv plauzibil). Exemple de manifestari extreme ale activismului defensiv sunt workaholism-ul (munca in exces) si shopaholism-ul (cumparaturile in exces). 2. Afilierea Se refera la solicitarea ajutorului si sprijinului altcuiva, atunci cand treci printr-o situatie dificila, generatoare de stres si stari neplacute. In acest sens, exista mai multe moduri in care poti face afilierea: • in mod spontan, gasind in jurul tau persoanele cele mai potrivite care te pot ajuta si asculta: parinti, prieteni, colegi; • datorita apartenentei la comunitatea din care faci parte; • cu ajutorul unor grupuri de sprijin, alcatuite din persoane care au trait o experienta identica. Prin afiliere, cauti, de fapt, un refugiu, un "adapost" pentru a-ti proteja sufletul si a te apara de stari negative insuportabile. 3. Altruismul Este un comportament prin care te gandesti foarte putin la persoana ta si te intereseaza mai mult sa le fie cat mai bine celor din jur. Altruismul devine un mijloc de a evita agresivitatea generata de anumite situatii conflictuale si se poate manifesta prin acceptarea inconstienta a celuilalt, a ideilor pe care le sustine, precum si prin diminuarea importantei propriilor pareri. Astfel, altruismul devine, in mod inconstient, o metoda de evitare sau de aplanare a conflictului propriu-zis. 4. Refularea Se refera la respingerea in inconstient a unor conflicte, in acest fel devenind inaccesibile sferei constiente. Probabil ai constatat faptul ca, in unele cazuri, aceste refulari revin in constient - acest lucru se intampla doar in situatiile in care refularea nu s-a produs integral sau in cazul unui esec legat direct de subiectul refularii. Niciodata nu se poate pune semnul egalitatii intre refulare si uitare, in consecinta, te poti astepta ca acestea sa revina in sfera constienta si sa te deranjeze in continuare, deoarece, de fapt, reprezinta probleme nerezolvate, insa "puse la colt", temporar sau definitiv, de catre mecanismele de aparare. Din pacate insa, nu exista persoane care sa nu aiba refulari, chiar daca nu vor sa recunoasca acest lucru. 5. Detasarea constienta Are rol de protectie si este compusa din indiferenta afectiva, din restrictionarea relatiilor sociale si din supunere in fata evenimentelor. Detasarea iti poate permite suportarea anumitor situatii foarte dificile. Este, in esenta, o detasare emotionala. Chiar si sentimentele pot fi "ferecate", trecute intr-o "faza de amortire" prin acest mecanism de aparare, instalandu-se un calm benefic pentru sinele tau. 6. Umorul Acest mecanism poate fi folosit in mod constient, in anumite situatii traumatizante, prin reliefarea unor aspecte placute sau ironice. Aspectul defensiv al umorului te protejeaza de efectele dureroase pe care situatia respectiva ar trebui sa le genereze. De asemenea, datorita glumei, iti permite sa eviti exprimarea consecintelor negative. Astfel, daca reusesti sa te amuzi pe seama lucrurilor nefavorabile, vei putea evita dezvoltarea suferintei.

Niciun comentariu: