joi, 1 mai 2014

Depresia – boala secolului XXI

Generalitati : Depresia este o boala a intregului corp, afectand trupul ,sistemul nervos, dispozitia, gandurile si comportamentul. Ea afecteaza ritmul in care cineva doarme sau mananca, ceea ce simti tu despre tine si modul in care tu reactionezi si gandesti despre oameni si lucrurile din jurul tau. Simptomele depresiei: Oamenii cu depresie tipic sunt retrasi si se ascund de societate. Ei pierd interesul in lucrurile din jurul lor si devin incapabili de a experimenta placerea. Ei sunt cronic obositi, au tulburari de somn (fie insomnie, fie somn excesiv), schimbari in apetit ( fie mananca prea putin sau prea mult), experimenteaza dureri de cap, dureri de spate, probleme digestive, neliniste, iritabilitate, anxietate, pierderea interesului sau a placerii in lucrurile in care in mod obisnuit produc placere, simtaminte de nonvaloare si de stima sau respect de sine scazut. Pentru ei lucrurile par sterpe, fara valoare si timpul pare sa treaca incet. Alte simtaminte experimentate sunt simtaminte de tristete si chiar disperare, multi luind in considerare suicidul sau gandindu-se asupra morti. Etiologie: Cauzele depresiei nu sunt pe deplin intelese si probabil ca ele sunt multe si variate. Depresia poate sa fie provocata de: stress si tensiune, un eveniment de viata traumatic, dezechilibri chimice in creier, boli tiroidiene, deficiente nutritionale, dieta saraca, consumul de zahar, lipsa de exercitiu, orice boala fizica (organica) serioasa si alergii. Una dintre cele mai comune cauze de depresie sunt alimente. Hipoglicemia este o alta cauza comuna de depresie. Oricare ar fi cauzele care o declanseaza, depresia incepe cu o tulburare in acea parte a creierului care guverneaza dispozitia. Majoritatea oamenilor, fac fata stresului de fiecare zi, organismul lor se reajusteaza repede la aceste presiuni. Cind stresul este prea mare pentru o persoana , mecanismul sau de ajustare sau de adaptare nu mai raspunde si depresia se declanseaza. Poate ca una dintre cele mai comune forme de depresie este distimia, o forma de depresie cronica de grad redus. Ea implica simptome depresive ce reapar pe termen lung care nu sunt in mod necesar dizabilitante dar pot sa interfereze, cu functionarea normala a persoanei, cu interactiunile ei sociale, si bucuria vietii. Cercetarile au aratat ca acest tip de depresie, deseoari rezulta din obiceiuri de gindire negative inconstiente. Un alt tip de depresie este boala afectiva sezonala in care persoanele sint mai depresate in lunile de iarna cind zilele sint mai scurte si mai intunecoase. In acest tip de depresie, expunerea la soare si la lumina stralucitoare poate sa regleze productia de melatonina a organismului (un hormon produs de glanda pineala) care este in parte responsabila pentru prevenirea melancoliei. Alimentele influenteaza in foarte mare parte comportamentul creierului. O dieta saraca in special cu o multime de “junk food” este o comuna cauza de depresie. Nivele de neurotransmitatori ai creierului care regleaza comportamentul nostru, sunt controlate de ceea ce mancam. Neurotransmitatorii sunt asociati cu dispozitia, in special dopamina, serotonina si norepinefrina. Cand creierul produce serotonina ,tensiunea este usurata. Cand creierul produce norepinefrina sau dopamina, noi tindem sa gandim si sa actionam mult mai repede si suntem in general mai alerti. La nivel fiziologic si neurochimic, neurotransmitatorii sunt extrem de importanti. Aceste substante cara impulsurile intre celulele nervoase ; serotonia de ex. joaca rol in dispozitie, somn si apetit. Nivelele joase de serotonina conduc la depresie, anxietate si tulburari de somn. Substanta care produce serotonina este aminoacidul triptofan. Consumul de triptofan creste cantitatea de serotonina produsa de creier. Mancand carbohidrati complexi si nu carbohidrati simpli (zahar) se cresc nivelele de triptofan in creier care la randul lor cresc productia de serotonina avand un efect calmant. Pe de alta parte alimentele cu continut inalt de proteine, favorizeaza productia de dopamina si norepinefrina care promoveaza o stare de a fi alert, agitat, nelinistit. Recomandari: Mananca o dieta care sa includa o bogatie de vegetale si fructe crude impreuna cu soia, seminte, nuci, orez brun, mei si legume. O dieta joasa in carbohidrati complexi cauzeaza depletie de serotonina si are ca rezultat depresia, de aceea este important sa mancam produse cu continut de carbohidrati complexi si nu zaharuri simple. Daca esti prea nervos si vrei sa devi mai relaxat, consuma mai multi carbohidrati complexi. Evita toate formele de zahar simplu. Corpul reactioneaza mult mai repede la prezenta zaharului simplu decat la prezenta carbohidratilor complecsi. Cresterea in energie furnizata de carbohidratii simplii (zahar) este rapid urmata de depresie si oboseala. Acelasi lucru se intampla cu cofeina (cafeaua)- stimuleaza la inceput prin eliberarea de glucoza endogena dar atunci cand glucoza s-a consumat imediat urmaeaza starea de depresie – asta reprezinta biciuirea organismului cu un stimulent; Deci evita cofeina si deasemenea alcoolul. Evita produsele continand indulcitorul artificial aspartam, acest aditiv inhiba formarea de serotonina si cauzeaza depresie la indivizii care sunt deja serotonin- deprivati. Evita alimentele cu continut inalt de grasimi saturate. Consumul de carne si de alimente prajite cum ar fi hamburger si cartofi prajiti, conduc la incetineala in gandire, fatigabilitate si moliciune in organism. Ele interfereaza cu fluxul singelui cauzand ca arterele si vasele de sange mici sa devina blocate, iar celulele sangelui sa devina mai aderente si sa tinda sa formeze cheaguri rezultand intr-o circulatie ineficienta in special in creier. Investigheaza posibilitatea unor alergii la alimente care pot cauza sau contribui la depresie. Recurge la analize de laborator pentru a exclude intoxicatia cu metale grele ca si o cauza de depresie. Inteprinde teste pentru a detecta o tiroida subactiva care poate sa fie in spatele unor boli depresive. Odihneste-te si deasemeni fa exercitiu regular. Exercitii ca inotul, mersul pe jos sau orice activitate de care tu te bucuri te poate ajuta sa scapi de depresie. In timpul exercitiului creierul produce endorfine si encefaline care produc o dispozitie buna in mod natural. Se recomanda ca persoanele sa stea in camere bine luminate in zilele mai intunecoase. Tine deschise toate draperiile, perdelele si obloanele ferestrelor Evita situatiile stresante ; Invata sa recunosti si sa redirectionezi modelele de gandire negative, dezvoltand un mod de gandire pozitiv. Depresia este frecvent asociata cu probleme nutritionale legate de varsta, ca deficienta de vitamina B sau alimentatie saraca si nu este o parte naturala a procesului de imbatrinire. Tirozina este necesara pentru functia creierului fiind implicata in producerea de neurotransmitatori – norepinefrina si dopamina – O lipsa de tirozina poate rezulta intr-o deficienta de norepinefrina, in anumite locuri din creier rezultand in boli de dispozitie cum ar fi depresia. Efectul stresului si al depresiei pot fi prevenite sau reversate daca acest aminoacid esential se afla in dieta. Bune surse de tirozina sunt boabele de fasole, spanacul; Selenium s-a dovedit eficient in cresterea dispozitiei si descresterii anxietatii. Efectele lui sunt mult mai evidente in persoanele care au avut nivele mai reduse de selenium in dieta lor. Oamenii care fumeaza sunt mult mai probabil decat nonfumatorii sa fie mai depresati; deci evita fumatul. Anumite medicamente dau depresie cum ar fi medicamentele steroidiene si contraceptivele orale pot cauza ca nivelele de serotonina in creier sa scada. Muzica poate avea efecte foarte puternice asupra dispozitiei si poate sa fie foarte utila in ameliorarea depresiei. Cind muzica este ascultata de persoane cu probleme legate de stres, emotionale sau mentale ,ea poate reduce anxietatea si iritabilitatea. Muzica calma, sunetele linistite amelioreaza stresul, relaxeaza muschii si dau o dispozitie pozitiva. Muzica nu este singurul tip de sunet care a fost gasit sa aibe valori terapeutice. Pentru multi sunetele din mediu ca sunetul unui fluviu sau rau curgand, a unei cascade sau cantecele pasarilor sunt mijloace de tratament. Aceste sunete se pare ca pot face mult sa amelioreze stresul si sa imprastie depresia. Nu exista dubiu ca atitudinea influenteaza sanatatea. Studii dupa studii au aratat ca persoanele optimiste nu sunt doar mai fericite dar si mai sanatoase. Ele sufera de mai putine imbolnaviri, isi revin mai repede din boala sau chirurgie si au mecanisme imune mai puternice. ” Bucurate de recreatii care nu profaneaza spiritul si nu degradeaza sufletul care nu-ti aduc dezamagire, si nu lasa o influenta trista, care nimiceste stima de sine sau opresc calea spre o activitate cu folos. ” Depresia este o boala serioasa , care poate afecta putearea de munca, viata familiala, si sociala. De aceea, nu trebuie s-o ignoram, sau sa o ascundem. Este important sa stim care sunt simptomele, cauzele, si ce posibilitati avem pentru prevenirea si tratarea depresiei. Simptome ale depresiei Fiecare dintre noi, a fost la un moment dat, deprimat, trist, sau abatut. Depresia e o reactie fireasca, umana, asociata cu o pierdere, cu zbuciumul vietii cotidiene si a problemelor, sau cu o viata sentimentala agitata. Uneori insa senzatia de tristete persista, devine intensa, si ne afecteaza continuarea normala a activitatilor. Aceasta este depresia, o boala mentala care lasata netratata se poate agrava in timp, si poate conduce la tulburari nervoase, tulburari in viata sociala… si... poate conduce chiar la sinucidere in unele cazuri. Bolile sistemului nervos sunt foarte grave, de aceea este important sa nu trecem cu vederea semnele depresiei, si sa cautam ajutor atunci cand simtim ca singuri nu facem fata. Nu exista eroisme in acest caz. A cere ajutor e nu numai firesc, ci obligatoriu. Iata cateva din simptomele depresiei: · Tristete · Pierderea energiei · Pierderea sperantei, aparitia unei stari in care crezi ca nu ai un loc in viata.· Pierderea bucuriei in fata unor lucruri care erau candva placute. Dificultati de concentrare · Plans necontrolat · Dificultate in luarea deciziilor · Iritabilitate · Nevoie sporita de somn, sau insomie · Dureri si mancarimi inexplicabile · Probleme digestive · Probleme sexuale · Dureri de cap · Scadere a apetitului, asociata cu o slabire brusca · Ganduri sau porniri sinucigase. Asociate mai multe din aceste simptome, nu sunt deloc de ignorat, si o discutie cu o persoana apropiata si de incredere, cu un psiholog sau medic, nu este deloc o solutie de lasat pentru “ alta data ” . Cauzele depresiei. Nu exista doar o singura cauza ce conduce la depresie. Este vorba de o boala complexa, ce poate apare ca rezultat al unor multiple cauze. Pentru unii, depresia poate surveni in urma pierderii persoanei iubite sau apropiate, sau dupa diagnosticarea cu o boala foarte grava. Pentru altii, depresia poate aparea pur si simplu ca urmare a prezentei depresiei in sanul familiei, sau in mediul apropiat. Exista dovezi care atesta faptul ca persoanele care sufera de depresie au schimbari ale creierului. Depresia este o boala complexa, cu implicarea multor factori. Cu cat consultarea psihologului sau doctorului este urgentata, cu atat va putea intelege si diagnostica aceasta stare, si implicit, va putea prescrie un tratament adecvat. Exista insa dovezi care atesta si aparitia depresiei pe linie genetica. Copii afectati de depresia parintilor, sau parinti ai unor copii ce sufera de forme grave de depresie, sunt predispusi la aceasta boala mai mult decat restul oamenilor. Prevenirea depresiei. Desi tratabila, depresia poate fi greu de prevenit odata ce “ am cazut in butoiul cu melancolie ” . Odata trecuta printr-o forma de depresie grava, o persoana este expusa unui mare risc de a avea o alta criza. Cea mai buna metoda pentru evitarea acesteia este sa tinem seama de simptomele depresiei, si cauzele acesteia. Si mai ales, sa apelam la ajutorul cuiva apropiat, si al psihologului sau medicului, cand simtim nevoia. Anatol Basarab

Niciun comentariu: