duminică, 25 mai 2014

Cum eliminam starea de stres şi tensiune

Uneori suntem singurii vinovaţi pentru starea de stres şi tensiune în care ne aflăm. De vină este setarea mentală, acele gânduri care nu ne dau pace şi care au puterea de a ne „trage în jos" şi de a ne împiedica să fim fericiţi. Pe lângă evenimentele nefericite pe care nu le putem controla întotdeauna, în unele momente contribuim chiar noi înşine la alimentarea stării proprii de tensiune, prin limitările mentale pe care le gândim şi care ne împiedică să facem acei paşi spre fericire. Mai mult, ne pot distruge tot ceea ce am clădit până în momentul de faţă: carieră, prieteni, familie… 
Paula Davis-Laack, scriitoare internaţională şi expert pe probleme de rezistenţă şi stres, a identificat 10 astfel de setări mentale care, dacă ne acaparează obsesiv mintea, ne pot întuneca gândurile. Le-a publicat într-un articol pentru Huffington Post, pe scurt: 
1. Ce vor crede oamenii despre mine? 
2. Trebuie să fiu un bun ________ (fiecare poate completa în funcţie de propriile gânduri, că este vorba de o soţie bună, un fiu bun, un avocat bun etc.) 
3. Trebuie să obţin mai mult. 
4. Trebuie să fiu perfect. 
5. Nu sunt suficient de bun/deştept/bogat… 
6. Pot să o fac şi singur. 
7. O să mă prefac că totul e bine. 
8. Mă voi concentra asupra mea mai târziu, trebuie să îi pun pe ceilalţi pe primul loc. 
9. Dacă nu fac ce vor, nu mă vor plăcea. 
1o.Nu trebuie să par slab. 

Aşa cum subliniază Davis-Laack, toate aceste setări mentale reuşeşsc să ne micşoreze motivaţia şi să ne determine să nu ne asumăm acele riscuri sau să ne facem planuri pentru a ajunge unde ne dorim şi pentru a fi fericiţi. Pentru a ne înţelege pe noi înşine şi propriile noastre gânduri este nevoie de efort, iar procesul nu este unul instantaneu. Cu toate acestea, în momentul în care reuşeşti să îţi dai seama de propriile greşeli născute pe fondul setării mentale, care alimentează acea stare de nefericire cu care te confrunţi, atunci poţi începe să pui în practică o strategie care te va ajuta să îţi învingi propriile neajunsuri şi să faci o schimbare. Poţi încerca metoda propusă de Davis-Laack: în momentele în care te confrunţi cu stresul, încearcă să îi identifici sursa. Scrie pe o bucată de hârtie tot ce descoperi şi notează-ţi emoţiile cu care te confrunţi. Toate aceste date te vor ajuta să priveşti în ansamblu întregul episod, să devii conştient de propriile setări mentale şi chiar să distrugi legăturile care te limitează şi nu îţi dau voie să fii fericit.

Niciun comentariu: