duminică, 15 septembrie 2013

Ancora in Nlp

Ancora – Sau cum folosesti NLP-ul pentru a scapa de vechile obiceiuri.
Programarea Neuro- Lingvistica te ajuta sa rescrii vechile programe inregistrate de creierul tau, atunci cand tu stabilesti ca nu-ti sunt de folos.
Ancorele (vizuale, auditive, kinestezice) sunt mecanisme de declansare a unei reactii sau a unei stari. De fiecare data cand actionam fara sa gandim suntem sub influenta unei ancore. Ancorarea este procesul prin care orice stimul intern sau extern devine un mecanism ce declanseaza o reactie, ele creeaza obiceiurile, se fixeaza in subconstient. De exemplu, cand te apropii de o intersectie, la semafor culoarea rosie este o ancora pentru gestul de a te opri.
Ancorele pot da imboldul unei actiuni, cum ar fi cea de a te opri la culoarea rosie a semaforului sau pot sa modifice starile noastre emotionale. Cand un lucru pe care il vezi, il auzi, il gusti sa il pipai iti schimba considerabil starea emotionala sau tu reactionezi mereu la fel la un anumit lucru, avem de-a face cu un exemplu de ancorare.
Libertatea emotionala vine din constientizarea ancorelor pe care le ai si din decizia de a reactiona numai la cele la care doresti sa reactionezi.
Exemple de ancore: un zambet, o melodie, un gest, un brand, tonul vocii, mirosul de spital. Unele ancore au valoare aproape universala (pentru toti), altele au valori si semnificatii diferite (de la individ la individ). Multe cuvinte devin ancore pentru ca se asociaza constant cu o reprezentare mentala.
O experienta intensa poate produce o ancora, este modul de aparitie al fobiilor (o trauma emotionala de o intensitate aparte poate provoca o teama care persista tot restul vietii).
Ancorele au capacitatea de a fi vesnice, ne pot conduce viata la nesfarsit, daca nu preluam controlul asupra lor, prin constientizarea si acceptarea lor.
Ancorarea poate fi folosita si in mod constient, strategic, adica sa creezi tu insuti o ancora pentru a te ajuta in situatii viitoare, pe care le consideri dificile: dai un test, vei sustine o prezentare, trebuie sa vorbesti in public.
Pentru a realiza o ancora strategica, trebuie parcursi urmatorii pasi:
    1. Alegi o stare benefica. Gandeste-te la un moment placut si retraieste acea experienta, vizualizeaz-o pentru a retrai acum acea stare de bine.
    2. Calibrezi starea respectiva. Odata creata starea dorita, tebuie sa gasesti termeni din domeniul senziroal care sa o descrie (ceea ce vezi simti, auzi). Fii deci atent la: tonul si volumul vocii, postura corpului, ritmul respiratiei, incordarea muschilor fetei , starea de relaxare a corpului.
    3. Fixezi starea printr-o ancora. Ea poate fi vizuala, auditiva, kinestezica (un gest, un sunet, o fraza rostita tare sau in gand). Ancora trebuie sa se distinga de realitatea de zi cu zi si sa fiu usor de repetat exact la fel. Ancora trebuie fixata inainte de punctul de maxima intensitate a starii. Ea trebuie sa fie adecvata situatiei, sa scoti anumite sunete sau sa faci miscari nepotrivite ar atrage nedorit atentia asupra ta. Pentru a-ti alege ancora, gandeste-te la un loc preferat, imagineaza-l, vizualizeaza-l cu atentie cat sa intri intr-o stare de relaxare. Observa ceea ce iese in evidenta: poate un sentiment de siguranta, de relaxare, de bucurie. Retine acest sentiment si repeta o fraza care sa redea acea stare. De exemplu vizualizarea ta poate reda o plaja frumoasa – iar ancora ar putea fi “sunt pe plaja, sunt relaxat.”)
    4. Testezi ancora. Ancorele trebuie utilizate pentru a avea efect.Cand o ancora e utilizata de vreo 20 de ori stii ca poti sa te bazezi pe ea.
    5. Anticipezi intreaga operatiune pentru a vedea daca ancora e utilizata intr-un context adecvat. Imagineaza-ti o situatie stresanta in care ai dori sa faci apel la ancora si recurgi la ea pentru a schimba starea nedorita cu cea pe care ai ales-o, adica ancora.
Procesul ancorarii este simplu, dureaza putin, dar efectele sunt de durata. Incercati!
Sursa: Manual de Nlp -Joseph O’connor

Niciun comentariu: