sâmbătă, 4 mai 2013

SISTEMUL MOTIVATIONAL AL INDIVIDULUI

Motivaţia se refera la acele stari si procese emoţionale si cognitive care pot declanşa, orienta si sustine diferite comportamente si activităţi. Ceea ce motivează oamenii pentru realizarea comportamentelor sunt:
a) nevoia de a mentine echilibrul de funcţionare fizica şi psihica (de exemplu, fiziologice,   
de securitate si stima de sine).
b) nevoia de a se adapta la mediii (de exemplu, nevoia de exprimare si relaţionare,de autocontrol si influenta asupra mediului).
c) nevoia de dezvoltare personală (de exemplu, nevoia de cunoastere, autonomie,  competenta, autorealizare).
Cei mai buni indicatori ai motivaţiei sunt reacţiile şi conduitele pe care le declanşeaza. Acestea pot fi de apropiere fata de o anumita activitate sau de evitare a ei.

Strategii de sustinere,motivaţionala:
Acest tip de strategii se aplica cu preponderenţa copiilor care deja au o motivatie relativ pozitivă pentru studio si dezvoltare personala, dar care trec prin perioade de blocaj sau atenuare motivaţională, care au diverse dileme decizionale sau stari motivaţionale conflictuale. Adesea este usor sa se declanşeze o  stare motivaţională, dar foarte greu sa se menţină pentru o perioada mai îndelungata de timp. Prin strategiile de sustinere motivaţională se vizeaza;
- Asigurarea confortului fizic şi psihic bazal- Daca echilibrul fizic si psihic bazal nu este asigurat, organismul va aloca foarte multe resurse energetice si cognitive spre rezolvarea acestor deficite.
-Creşterea sentimentului eficacitatii personate şi al stimei de sine- Credintele despre propria eficacitate in învatare - fie ea generala sau referitoare la domenii specifice de activitate - sunt factori esenţiali în declanşarea si susţinerea motivaţiei pentru studiu.
- Formarea unor atribuiri realiste ale succesului şi eşecului (respectiv ale aşteptărilor de reuşită)
Exemple de tehnici ce pot fi utilizate in optimizarea motivaţiei pentru susţinerea activitaţii:
a) Dezvoltarea unor convingeri adaptative prin dialog intern pozitiv
b) Formularea unor scopuri specifice
c) Crearea unei reţele de suport
d) Evitarea suprasolicitarii printr-un management eficient al timpului (vezi managementui informatiei)

Niciun comentariu: