sâmbătă, 4 mai 2013

COMUNICAREA EFICIENTA


   ,,Comunicarea înseamnă putere. Cei care îi stapanesc modul de utilizare, pot schimba modul in care percep lumea şi modul în care sunt ei înşişi percepuţi de lume." (Anthony Robbins)
ARGUMENT
Comunicarea - cea mai uzuala forma de interactiune sociala. 0 abilitate de care nimeni nu se poate dispensa (70% -80%  din timpul petrecut la locul de munca).
Abilitatile de comunicare sunt importante pentru iniţierea si mentinerea relatiilor cu ceilalti. Modul de comunicare are impact atat asupra relatiilor cotidiene cat si asupra procesului de construcţie si dezvoltare a carierei. Deprinderile sociale insuficient dezvoltate sunt asociate cu performanţe academice scazute, probleme emoţionale şi comportamentale, dificultăţi de adaptare socială. Dezvoltarea astazi a unor abilităţi de comunicare, va duce mâine la o cariera de succes.
PROCESUL DE COMUNICARE
Eficienţa procesului de comunicare este asigurata de manifestarea urmatoarelor
abilităţi:
  ascultare activa
 transmiterea asertiva a mesajului
  identitficarea surselor de conflict si utilizarea strategiilor de rezolvare
• utilizarea acestora în contexte de comunicare diferite.
Procesul comunicarii presupune:
1. receptarea mesajului celuilalt
2. transmiterea mesajului propriu
Receptarea mesajului - conditii ale ascultarii active:
> contactul vizual
> răspunsul minimal si al încurajării
                        > concentrarea atenţiei pe ceea ce spune vorbitorul (idei si emotii)
> evitarea judecării /interpretarii a ceea ce spune celălalt
> reflectarea sentimentelor celuilalt
> adresarea întrebarilor
> evitarea întreruperii persoanei care vorbeste
interlocutorul se simte inteles      Þ cresterea calitaţii relatiilor interpersonale
             Abilităţi de ascultare

1. Tehnica dezarmarii
-   cea mai eficientă  tehnica de ascultare
 - descoperirea unui anumit adevăr în afirmaţiile interlocutorului, în pofida convingerii că tot ceea ce ne spune el este greşit
 -eficienta atunci cand suntem criticaţi, atacaţi, având un efect calmant asupra adversarului
2. Empatizarea (cognitiva şi afectiva)
-  tentativa de a ne situa pe poziţia celuilalt în încercarea de a întelege ceea ce gândeşte si simte acesta (poziţii perceptuale in managementul conflictului)
3. Tehnica interogarii
- formularea mai multor întrebari pe un ton bland pentru a afla ce simte şi gândeşte celălalt.
Transmiterea mesajului - clar, concis
Ceea ce spunem conteaza mai putin în comparaţie cu modul în care o spunem. Pentru a  influenta prin comunicare trebuie sa folosim un limbaj ce antreneză inima si mintea celuilalt.
Comunicare verbala -7%.
Comunicare  paraverbala - 38%
      Comunicare  nonverbala - 55%
Stiluri de transinitcre a mesajului: Pasiv     Agresiv       Asertiv
Asertivitatea - abilitatea de a-ţi comunica nevoile, emoţiile. opiniile si convingerile într-o maniera ce nu încalca drepturile celorlalţi; comunicare directa. deschisa si onesta care ne permite sa avem încredere în noi si să  câştigpm respectul celorlalţi. Cel mai avantajos stil de comunicare.
Pasivitatea - raspunsul unei persoane ce încearca sa evite confruntările, să mulţumească pe toata lumea fără a ţine însa cont de drepturile sau dorinţele personale.
Agresivitatea - o reactie prin care celalalt este blamat, îti susţii drepturile tale fara a respecta sentimentele si drepturile celorlaiţi.

Niciun comentariu: