sâmbătă, 23 februarie 2013

Trucuri pentru a-ti cobori nivelul stresului

Cortizolul, hormonul stresului, nu e chiar asa de rau intentionat, el ajutand la reglarea presiunii arteriale si fiind de folos sistemului imunitar in situatiile limita, doar ca nu stie cand sa se opreasca. 


Cortizolul face ca organismul sa recurga la rezervele de energie si sa mareasca abilitatea organismului de a lupta cu infectiile. Numai ca tot el, in cantitati prea mari, poate avea ca urmare un somn cu probleme, un sistem imunitar slabit, anormalitati in nivelul de zahar din sange si chiar depunerea kilogramelor in zona abdominala.

Semne mute ca esti prea stresat


Cand nivelul de cortizol creste, acesta transmite organismului ca e vremea pentru o gustare cu foarte multe calorii, o tactica de supravietuire grozava daca ai avea nevoie de energie in lupta cu un animal salbatic. Insa cand stresul e cauzat de imposibilitatea de a plati facturile, caloriile nu prea ajuta, explica Shawn Talbott, biochimist specializat in nutritie, citat de Prevention. 

Din fericire, exista un antidot pentru momentele cand nivelul cortizolului e la cote prea mari: relaxarea. Iata cateva metode de relaxare la indemana. In unele dintre cazuri, nivelul cortizolului poate scadea chiar la jumatate. 

Meditatia - 20% cortizol

Meditatia poate cobori atat nivelul cortizolului, cat si pe cel al tensiunii, dupa cum a aratat un studiu realizat in Thailanda, unde subiectii au practicat meditatia timp de 6 saptamani. 

O alta cercetare, efectuata la Universitatea Maharishi a aratat ca voluntarii care au practicat meditatia timp de 4 luni s-au ales cu un nivel al cortizolului cu 20% mai mic. 

Mixul preferat pe iPod - 66% cortizol

Efectul calmant al muzicii asupra creierului este binecunoscut, mai ales cand ai de-a face cu factori de stres majori. Intr-un experiment realizat la Centrul Medical Osaka, unui grup de pacienti carora li se facea colonoscopie i s-a pus muzica, altuia nu, in camera fiind o liniste completa. 

Nivelul de cortizol in cazul primului grup a scazut considerabil, asa cum era de asteptat, chiar daca tehnica este invaziva si deloc placuta. 

Chiar daca nu asteapta un astfel de examen medical, nu e rau sa ai in surdina muzica, preventiv. Iar seara e, cu siguranta, mult mai indicata decat  televizorul. 

Mergi devreme la culcare sau dormi la pranz - 50% cortizol

Care este diferenta intre 6 ore de somn si cele 8 recomandate de specialisti? Un nivel cu 50% mai mare al cortizolului. O saptamana cu mai putin de 8 ore pe noapte si nivelul cortizolului nu numai ca va creste, dar va ramane asa timp de 2 zile, dupa cum a aratat un studiu realizat in Germania. 

Cele 8 ore de somn sunt exact perioada de timp necesara pentru ca organismul sa-si revina din stresul de peste zi. Daca nu dormi suficient, atipeste peste zi, pentru ca te va ajuta sa-ti cobori nivelul de cortizol, dupa cum au aratat in alt experiment cercetatorii de la Universitatea de Stat Pennsylvania. 

Bea ceai negru - 47% cortizol

O ceasca de ceai iti poate induce calmul, mai ales daca nu o bei pe fuga si procedezi precum vechii englezi. Iar efectul nu sta doar in meticulozitatea pregatirii sau servirii ceaiului, ci chiar in efectele sale, date de polifenoli si flavonoide. 

In cadrul unui experiment realizat la University College London, voluntarii, impartiti in doua grupe, au dus la bun sfarsit o sarcina extrem de stresanta, dupa care au baut ceai negru sau de alt tip. Peste o ora, cei din primul grup au inregistrat o scadere de 47% a nivelului de cortizol, in timp ce cei din a doua grupa de doar 27%.

Iesi cu un amic simpatic - 39% cortizol

Un amic nostim poate face mai mult decat sa te distraga de la problemele tale. Simpla sa prezenta face ca nivelul stresului sa scada. Doar anticipand repriza de ras ce va veni scade nivelul cortizolului aproape la jumatate, explica cercetatorii de la Universitatea Loma Linda. 

Daca amicul nu e disponibil, aceleasi rezultate le poti obtine cu un DVD potrivit. 

Masajul - 31% cortizol

Cateva saptamani de sedinte regulate de masaj fac ca nivelul cortizolului sa scada cu o treime, in medie, dupa cum a aratat un studiu realizat de Universitatea Miami. Pe langa faptul ca tine cortizolul sub control, masajul reduce stresul incurajand productia de dopamina si serotonina, hormoni care te ajuta sa te simti bine. 

Fa ceva spiritual - 25% cortizol

Ritualurile religioase fortifica mare parte dintre oameni, ajutandu-i sa faca fata presiunilor zilnice, arata un raport al cercetatorilor de la Universitatea Mississippi. Voluntarii care mergeau la biserica aveau un nivel al hormonilor de stres mai coborat decat media. 

Daca nu esti interesat de religie, si o plimbare in natura sau o seara de voluntariat pot avea acelasi efect. 

Mesteca guma - 12 - 16% cortizol

Data viitoare cand te simti stresat, mesteca niste guma, te sfatuiesc oamenii de stiinta de la Universitatea britanica Northumbria. In cazul stresului moderat, in saliva celor care mestecau guma s-a gasit cu 12% mai putin cortizol decat in cazul celor care nu au recurs la guma. Tot ei erau si vigilenti decat cei din al doilea grup. 

Studiile anterioare au aratat ca guma de mestecat mareste fluxul sangvin si activitatea neuronilor din anumite regiuni ale creierului. 

Partile bune ale stresului

Potrivit cercetatorilor de la Universitatea California, in Berkeley, in anumite circumstante, un pic de cortizol peste medie nu strica, mai ales ca acesta creste dorinata sexuala, dupa cum a aratat un studiu realizat pe mai multe voluntare. 

Un alt studiu a aratat ca un nivel crescut de cortizol diminueaza durerea, chiar cu pana la 75%, iar o cercetare efectuata la Universitatea Wisconsin-Madison a aratat ca nivelul moderat de cortizol se traduce prin performante crescute la testele de memorie. De retinut e faptul ca un nivel prea mare de cortizol are efectul advers. 

Niciun comentariu: