marți, 26 februarie 2013

Te rog... asculta-ma!



„Unul dintre cele mai pretioase daruri pe care il poti oferi cuiva este cel al atentiei!” Jim Rohn

Stiai ca exista o diferenta intre „a asculta” si „a auzi”...?

A auzi inseamna a receptiona sunetele si comunicarea. Auzim tot timpul... insa nu suntem tot timpul constienti de ceea ce auzim pentru ca, de fapt, nu ascultam. A asculta inseamna a auzi si a fi atent la ceea ce auzi.



Daca auzi cantecul unei pasari atunci cand te afli in mijlocul naturii, apoi il asculti focusandu-te pe sunete, devine din ce in ce mai clar si se distinge de multe alte sunete care te inconjoara. 

In relationarea cu alti oameni, a asculta este o abilitate care se cere insusita... A asculta inseamna a fi atent la ceea ce spune celalalt cu intentia de a intelege mesajul pe care ti-l transmite. Arta de a asculta implica de asemenea sa fii atent si la limbajul corporal al celuilalt, mentinand contactul vizual , cerand explicatii atunci cand este necesar, fiind atent la mesajul non-verbal. Daca asculti cu adevarat esti capabil sa stabilesti o legatura cu celalalt chiar fara sa vorbesti. 

In comunicarea din zilele noastre, abilitatea de a asculta este adesea trecuta cu vederea. Cu toate acestea, fiecaruia ii place sa discute cu un bun ascultator!

Un factor major ce determina abilitati „sarace” de a asculta... este acela ca suntem prea centrati pe noi insine. Oamenii esueaza in a fi buni ascultatori pentru ca sunt prea preocupati sa fie ei insisi interesanti, mai degraba decat sa fie interesati de cel cu care discuta. Oamenii cred, in mod grestit, ca pentru a fi placuti si acceptati este necesar sa-si demonstreze inteligenta si cunostintele facand diverse comentarii. Este posibil chiar sa-si mascheze propria neliniste si nesiguranta vorbind continuu... pentru a umple tacerea. A vorbi ii face sa se simta bine. Nu-l baga in sema pe celalalt ci mai degraba profita de faptul ca au auditoriu. 

Adesea oamenii cred ca daca cineva le povesteste despre o provocare pe care o au de infruntat, aceasta este o aluzie ca ei sa "sara" imediat si sa caute soltutii pentru acea problema. Oricum, majoritatea oamenilor isi doresc doar sa fie ascultati. Daca insa preiei tu,conducerea acest lucrul il slabeste pe celalalt.

Iata cateva modalitati de a-ti dezvolta abilitatea de a asculta:

Fii interesat de persoana cu care vorbesti. Asculta cu intentia de a-l cunoaste. Daca o persoana simte ca esti intr-adevar interesat in a o cunoaste va incepe sa se simta confortabil in preajma ta si va vorbi mai deschis. Aceasta este o modalitate buna de a stabili un raport, si de a-l castiga pe celalalt de partea ta. 

Arata-ti interersul fata de oameni. Intreaba-i ce gandesc, ce simt si ce le place. Afla perspectiva lor asupra lumii, care sunt parerile lor, aspiratiile lor, experientele.

Dezvolta-ti capacitatea de a-l observa pe celalalt. Ce il face sa zambeasca? Care sunt lucrurile marunte pe care el le considera ca fiind importante? Atunci cand sesizezi, chiar si lucruri marunte, acest lucru il va face pe celalalt sa se simta special si important. 

Sa fii un bun ascultator iti poate aduce multe beneficii.

Stabilesti mai repede raportul cu ceilalti, poti vorbi si actiona de pe o pozitie informata. Esti mult mai intelegator cu altii si esti capabil sa relationezi la un nivel mai profund. Oamenii vor raspunde interesului tau, vor fi interesati de tine. Iti creste popularitatea iar ceilalti sunt mai deschisi sa coopereze si sa te ajute atunci cand ai nevoie. Si, nu uita... poti face o impresie buna cuiva doar fiind capabil sa-l asculti.

Niciun comentariu: