marți, 26 februarie 2013

Suprema libertate


Suprema libertate este acel ceva ce izvoraste din interior, atunci cand, in sfarsit, reusesti sa te desprinzi de frica, durere, vinovatie, gelozie si resentimente.

Cea mai buna cale spre a invata cum sa te desprinzi de toate acestea este sa te detasezi de rationalizari, justificari, explicatii si judecati. Parca te aud spunand...:"-usor de zis, greu de facut!"

Acestea, (rationalizarile, justificarile, explicatiile si judecatile) sunt insa mult mai aproape de propria vointa si este mult mai usor sa alegi in mod constient sa te desprinzi de ele. In plus, ele sunt, de fapt, radacina celor enumerate anterior.

Accepta-i pe ceilalti asa cum sunt!

Nu privi un lucru ca fiind „mai bun”sau „mai rau”decat un altul. Nu clasifica pe cineva ca fiind „bun”sau „rau”, ci intelege ca fiecare persoana face alegerea pe care o considera ca fiind cea mai potrivita, sau, poate, singura pe care o considera valabila. Fii asemeni unui copil, nerabdator sa experimentezi totul pentru intaia data, fara a face distinctia intre bine si rau. Doreste-ti ca lucrurile sa fie asa cum sunt si doreste-ti ceea ce ai! Savureaza ceea ce este deja al tau!

Abandoneaza-te, cu incredere si inocenta. Nu fii egoist. Nu te justifica, nu te apara, si accepta parerile celorlalti. Fii fascinat si nu iritat. Nu incerca sa te consideri important si nu incerca din rasputeri sa placi. De asemenea, nu incerca sa te crezi mai mult sau mai putin decat esti cu adevarat. Ci doar imbunatateste incetisor si treptat cate ceva, putin cate putin in fiecare zi, si continua sa te dezvolti, caci ceea ce inceteaza a mai creste, in timp este sortit mortii.


Fii tu insuti in propriul univers!
Esti un copil al acestui univers, ai dreptul sa fii aici, si nu datorezi nimic nimanui. Relaxeaza-te si doar exista in liniste in acel spatiu pe care ti-l doresti. Daca incerci sa fii ceea ce altii se asteapta de la tine, nu faci altceva decat sa te simti inconfortabil si nervos, ceea ce ii va determina si pe ei sa se simta la fel.


Gaseste-ti propriul univers si ramai in interiorul lui. Daca faci aceasta, vei radia in jurul tau energie pozitiva, ceea ce ii va determina si pe ceilalti sa se simta bine. Viata e minunata atunci cand si cei din jurul tau se simt bine. Ai trait deja sentimente negative, ai avut ganduri negative. La ce bun sa le reexperimentezi?

Dreptatea inseamna intuneric!


Ai cantarit si argumentat toate lucrurile triste, dureroase, din jurul tau si ai descoperit ca aceasta nu aduce nici un fel de imbunatatire. Nu ai facut decat sa te simti si mai rau si sa multiplici durerea. De fiecare data cand proiectezi la nivel mental, retraiesti. Si, pentru ce? 
Iesi din intuneric si disperare, si paseste spre lumina, bucurie si umor. Fa-o! „Dreptatea, judecata...inseamna intuneric”, iata cea mai mare capcana. Crezand ca ti s-a facut o nedreptate, vei gandi, vei simti si vei alimenta starea de rau. In numele integritatii, onestitatii si dragostei, te retragi in ura si condamnare, urand si condamnand pe cei ce urasc si condamna! Ridicol, nu-i asa? Daca te gandesti sau discuti despre toate acele lucruri negative pe care consideri ca ti le fac altii, negativul, de fapt, creste in interiorul tau. Nu faci altceva decat sa il cultivi si sa il raspandesti. Suferi si te imbolnavesti. Contempland acest rau, te vei simti rau, si, toate acestea, in numele dreptatii... 
Nu hartui sarpele veninos dupa ce te-a muscat, nu ridica armele impotriva soldatului. Incercand sa invingi raul cu rau nu vei face decat sa il cultivi in interiorul tau. Te vei simti rau, vei fi nervos, deprimat si indignat, ceea ce iti va produce mai mult rau decat insasi ofensa initiala. Si asta, pe timp indelungat.



Suntem actori pe scena vietii!
Pe scena vietii tale, oamenii sunt simpli actori. Tot ceea ce primesti din partea lor sunt imaginile pe care ochii tai vor sa le vada si sunetele pe care urechile tale vor sa le auda. Creierul tau da semnificatiile pe care tu le alegi. Astfel, traiesti cu ceea ce ai ales, indiferent care ar fi aceasta alegere. Experienta ta de viata se contureaza in functie de semnificatiile pe care le dai oamenilor si evenimentelor din jurul tau.


Daca ii percepi pe ceilalti intr-o lumina proasta, indiferent din ce motiv, le vei transmite antipatie si intoleranta. Si tu, la randul tau, percepi semnalele altora de antipatie si intoleranta si raspunzi in consecinta. Asa si ceilalti vor raspunde in mod negativ semnalelor pe care le emiti. In acest fel ia nastere mediul care te inconjoara. Practic, tu ii inveti pe cei din jur cum sa se comporte cu tine!
Cum sa abordezi "teama de discurs"
„Creierul omului este un lucru minunat ....Functioneaza din momentul nasterii pana cand te ridici pentru prima data ca sa tii un discurs....”(H.G.)


Cercetarea ta a luat sfarsit. Discursul tau este pregatit. Data prezentarii este stabilita. Ce se intampla dupa aceea?
Daca esti la fel ca si majoritatea vorbitorilor, mintea ta se orienteaza spre expunere. Te intrebi daca iti vei putea aduna curajul sa stai in picioare si sa vorbesti in fata unui auditoriu. Raspunsul la aceasta intrebare este : " Bineinteles!". Ai ajuns pana aici si acum este timpul sa incepi calatoria... De fapt, au mai ramas doar doua obstacole: sa-ti depasesti propria anxietate si sa gasesti o modalitate ca sa repeti. 
Frica sau anxietatea este ceva care-i afecteaza pe toti vorbitorii in public. Asa ca, daca incerci o oarecare neliniste inainte, in timpul sau dupa sustinerea discursului, poti fi sigur ca ne esti singurul. Studentii permit uneori fricii sa stapaneasca ceea ce este mai bun in ei. Astfel, in loc sa foloseasca anxietatea ca pe o forta pozitiva, ei ii permit sa-i copleseasca. Pentru a combate aceasta iti vom sugera metode pentru a facea ca „teama de discurs”sa lucreze in favoarea ta.

Intelege-ti temerile!



Autoanalizeaza: cat iti este de teama? Cat esti de anxios privind sustinerea discursului? Mai jos vei gasi un inventar care te va ajuta in acest sens. Chiar daca acesta nu este un instrument stiintific, iti va da niste indicatii cu privire la nivelul fricii tale. Ia minte ca trebuie sa prezinti cateva niveluri de anxietate pentru a putea fi considerat drept”normal” . Daca nu-ti este teama defel sa vorbesti in public, nu vei fi considerat „normal” ba, mai mult, probabil nu esti un vorbitor prea eficient. 
La fiecare declaratie, incercuieste numarul care reprezinta cel mai bine raspunsul tau, 1 reprezentand intensitatea cea mai mica a starii, iar 5 intensitatea maxima.




1. Mi-e teama ca voi uita ceea ce am de spus. (1,2,3,4,5). 
2. Mi-e teama ca ideile mele vor parea confuze si incoerente. (1,2,3,4,5). 
3. Mi-e teama ca aspectul meu fizic va fi necorespunzator. (1,2,3,4,5). 
4. Mi-e teama ca auditoriul va gasi discursul meu plictisitor.(1,2,3,4,5). 
5. Mi-e teama ca auditoriul va rade de mine. (1,2,3,4,5). 
6. Mi-e teama ca nu voi sti ce sa fac cu mainile.(1,2,3,4,5). 
7. Mi-e teama ca instructorul meru ma va stanjeni.(1,2,3,4,5). 
8. Mi-e teama ca membrii auditoriului vor socoti ca ideile mele sunt simpliste.(1,2,3,4,5). 
9. Mi-e teama ca voi face greseli gramaticale. (1,2,3,4,5). 
10. Mi-e teama ca toti ma vor privi fix. (1,2,3,4,5).




Apoi, aduna numerele alese si clasifica-te astfel: 
41-50-foarte temator 
31-40-temator 
21-30-ingrijorat in limite normale 
11-20-prea increzator 
10-......esti viu?



 Cauzele fricii de discurs  „Suntem in mare masura jucaria temerilor noastre...”(H.W.)
Inainte de a putea face fata temerilor noastre trebuie sa ne dezvoltam intelegera clara a cauzelor acestora. Iata cateva dintre cele mai obisnuite cauze ale fricii de discurs.

Teama de a fi nepotrivit

Daca a fi potrivit este o stare in care te simti sigur pe tine si capabil, nepotrivirea este chiar opusul-ceea ce inseamna sa te simti inferior si incapabil. Faptul ca te simti „nepotrivit”poate duce la asumarea ideii ca nu vei fi capabil sa scrii sau sa vorbesti. Ti-e teama sa-ti asumi riscuri pentru ca-ti imaginezi ca realizarea ta nu va fi destul de buna, ori nu va fi considerata adecvata? Atunci cand nu esti de acord cu ceva ce ai citit sau ai auzit te simti mai bine sa inghiti in sec si sa stai cuminte decat sa intervii in apararea unei scrieri pe care o socoti corecta? Iti este mai usor sa”mergi”cu grupul decat sa scrii sau sa vorbesti despre obiectiile tale cu privire la actiunile sau cuvintele altora? Daca te simti nepotrivit, probabil preferi sa „joci prudent”...nu vrei sa te pui intr-o postura in care te-ai putea simti si mai nepotrivit. 

Teama de necunoscut

Un serviciu nou te poatea face sa te simti speriat, deoarece colegii de munca, situatia si responsabilitatile iti sunt nefamiliare, necunoscute sau inca neclare. Teama sa scrii o lucrare sau sa tii un discurs poate avea aceleasi cauze. Fiecare eveniment are o calitate amenintatoare, necunoscuta, o calitate cu care multi oameni prefera sa nu aiba de-a face. Cand un astfel de eveniment implica scrisul sau vorbitul, putem fi speriati pentru ca nu stim cum vor reactiona oamenii la ceea ce scriem sau spunem. Pur si simplu ne simtim mai confortabil cu ceea ce ne este mai familiar- cu ceea ce am experimentat. Cu toate ca dispunem de o intelegere cognitiva cu privire la ceea ce este sau nu probabil sa se intample in fata auditoriului sau in mintea cititorului, permitem totusi ca sentimentele noastre sa puna stapanire pe noi, facandu-ne sa reactionam emotional si sa ne comportam irational.


Starile care regleaza stari

Psihoterapeuta Virginia Satir considera faptul ca o persoana simte tristete, frustrare, frica si singuratate o consecinta fireasca si previzibila a faptului ca este fiinta umana. In cele mai multe cazuri, problemele serioase nu sunt create de faptul ca oamenii intra in astfel de stari. Perturbarile sunt create de ceea ce oamenii simt despre aceste stari. Satir spunea: ”Cu alte cuvinte, valoarea scazuta pe care o persoana si-o acorda are legatura cu ceea ce individul isi spune siesi despre aceste sentimente si cu nevoia pe care o simte de a le ascunde mai degraba decat de a le cunoaste” (Satir si Baldwin, 1983, p.195).

Niciun comentariu: