sâmbătă, 23 februarie 2013

STADIILE DEZVOLTARII Copilului/Cuplului



…COPILULUI
…CUPLULUI
AUTISM NORMAL
- copilul nu percepe nicio delimitare sau diferentiere intre el si lume
- copilul este lumea si lumea este el
- energia canalizata catre interior si catre satisfacerea nevoilor primare
- varsta: 0-2 luni
_
SIMBIOZA (sanatoasa)
- perioada de fuziune maxima a copilului cu mama- copilul+mama si restul lumii  
- mama ofera ingrijire si copilul accepta sa primeasca ingrijirea
- copilul are doar o idee vaga ca mama este o persoana diferita
- energia circula intre cei doi, cu prioritate
- varsta: 3-6 luni
- „perioada de miere” a cuplului- constituie o baza solida pentru viitorul relatiei  
- idealizarea reciproca a partenerilor
- delimitare neclara intre „eu” si „tu” => inseparabili
- directionarea energiei in principal unul catre celalalt
- asemanarile sunt mult accentuate iar diferentele aproape eliminate
- durata: 6-9 luni, posibil pana la 2 ani
DIFERENTIERE
- copilul incepe sa-si defineasca propriile granite, in timp ce-si exploreaza mainile, bratele, degetele, picioarele- copilul se distanteaza de mama, pentru a putea incepe explorarea pe cont propriu  
- apare odata cu primele zambete specifice, indreptate catre o alta persoana
- varsta: 6-9 luni
- apare odata cu prima dezamagire- diferentele incep sa iasa la lumina  
- partenerii reiau activitatile „uitate” in perioada simbiozei; el cu baietii, ea cu fetele
- directionarea energiei (si) catre exterior
- traiesc anxietatea faptului ca nu sunt identici si inseparabili
- o etapa sanatoasa, cei doi fac contact cu realitatea
- apar primele negocieri
EXPERIMENTARE
- copilul isi dezvolata abilitatea de a face unele lucruri singur, fara ajutorul mamei- apare odata cu mersul in picioare sau taratul in patru labe  
- energia este canalizata catre exterior
- varsta: 10-16 luni
- acceptarea diferentelor- „suntem diferiti si suntem intr-o relatie”  
- conflicte mai mici
- performeaza ce au inceput in etapa diferentierii
REAPROPIERE
- perioada dificila atat pentru mama cat si pentru copil- experimentarea apropierii si a distantarii  
- confuzie de partea mamei: cand sa intervina si cand sa-l lase singur pe copil?
- copilul vrea sa stie ca mama este disponibila pentru nevoile lui dar apeleaza la ea doar din cand in cand
- vasta: 17-35 luni
- partenerii simt nevoia de suport emotional in cadrul cuplului- suportul din partea partenerului este cel mai important  
- sustinere reciproca pentru activitati in afara cuplului
- directionarea energiei atat catre interior cat si catre exterior
 
CONTINUITATE SI CONSOLIDARE
- perfectiunea este reunita cu realitatea-copilul respecta limitele si posibilitatile celorlalti  
- nastere psihologica
- modul in care este traita fiecare dintre etapele anterioare are un impact asupra acestei etape
- definirea propriei identiaitati, plus relatia- 1+1=3  
- „eu”, „tu” si „noi”
 
INTERDEPENDENTA MUTUALA
_
- partenerii stau impreuna nu doar pentru satisfacerea unor nevoi ci din libera alegere- relatia satisface nevoi superioare  
- nu mai exista teama de abandon
SINERGIE
_
- energia canalizata catre activitati in afara cuplului, pe care cei doi le fac impreuna- diferentele sunt sursa de inspiratie, de creatie si dezvoltare, nu de conflicte.

  • Modelul stadiilor dezvoltarii copilului a fost elaborat in urma unei cercetari indelungate conduse de Margaret Mahler;
  • Modelul stadiilor dezvoltarilor cuplului a fost elaborat de Ellen Bader si Peter Pearson dupa modelul lui Mahler;
  • Daca o persoana cand a fost copil s-a blocat intr-un anumit stadiu (ca urmare a faptului ca nevoile acelui stadiu nu i-au fost satisfacute), exista o mare probabililtate sa se blocheze in acelasi stadiu si in relatia de cuplu;
  • In cadrul cuplului, este putin probabil ca partenerii sa treaca simultan de la un stadiu la altul; de aici pot aparea conflicte.

 

Niciun comentariu: