sâmbătă, 23 februarie 2013

Hraneste-ti creierul in functie de ceea ce ii ceri


Nenumarate studii au aratat ca exista alimente care actioneaza asupra anumitor functii ale creierului. Ca afinele, de exemplu, care ajutamemoria pe termen lung, tinand creierul sanatos pana la varste inaintate. Exista insa si alimente care sporesc concentrarea, memoria pe termen scurt, energizeaza, calmeaza sau ascut simturile. 
Women's Health a alcatuit o lista a alimentelor si actiunii lor imediate asupra creierului, pentru ca tu sa stii ce sa ai pe birou, in caz de nevoie.

Nu uita ca, in ciuda faptului ca creierul reprezinta doar 2% din greutatea totala a corpului, el are nevoie de 20% din energia de care dispune organismul tau, dupa cum a aratat un studiu publicat in Journal of Physiology. 
Alte cercetari au scos la iveala faptul ca putem fi cu 200% mai productivi daca avem grija cu ce ne hranim. Asa ca fa-ti provizii inspirate!

Pentru memoria de scurta durata
Indicat - Cafea - Aceasta bautura ramane cel mai bun combustibil pentru creier, pe termen scurt. Cafeina incetineste procesul imbatranirii creierului si-i mareste performantele. In cadrul unui studiu, cercetatorii britanici au demonstrat ca o ceasca de cafea mareste atentia si orienteaza creierul catre rezolvarea rapida a problemelor. 
Contraindicat - Bauturi energizante sau prea multa cafea - Ai auzit ca prea mult bine e nociv? In acest caz este complet adevarat: prea multe cesti de cafea si un cocktail cu energizant e suficient pentru ca programul de somn sa ti se dea peste cap, iar "computerul" tau sa nu mai functioneze asa cum ar trebui.
 Pentru memoria pe termen lung
Indicat - Afine - Antioxidantii care se gasesc in afine protejeaza creierul de actiunea radicalilor liberi si-ti micsoreaza riscul de Alzheimer si Parkinson. Tot ei iti imbunatatesc procesul gandirii.
Contraindicat - Afinele necoapte - Ocoleste insa afinele care au fost culese necoapte si care probabil au prins culoare intr-un camion si nu in tufisul in care au crescut. Acestea nu vor contine ceea ce tu ai nevoie. Poti cumpara afine inghetate sau pune chiar tu la congelator cand vine sezonul lor. 
Pentru a gandi mai rapid
Indicat - Somon si macrou - Cand ai de dat un test, fii sigur ca ai inclus in masa de dinainte de marele eveniment somon sau macrou. Acizii grasi omega 3 care se gasesc in pestele gras pun bazele tesutului din creier, tot ei amplificandu-ti si functia cognitiva. Somonul este bogat si in niacina, care te fereste de Alzheimer si incetineste declinul cognitiv.
 Contraindicat - Inghetata cu continut mare de grasimi - Nu toate grasimile sunt create egal: fereste-te de alimentele care abunda in grasimi saturate, care pot avea ca urmare blocarea vaselor de sange sau ingreunarea fluxului nutrientilor catre creier. Inghetata nu este nici pe departe prietenoasa cu creierul.
 Pentru un plus de energie
Indicat - Salata cu multe proteine, asezonata cu ulei si otet - Uleiul din dressing va incetini digerarea proteinelor si carbohidratilor ce se gasesc in salata, stabilizand nivelul zaharului din sange si tinand energia la cote inalte. Ai grija ca salata sa aiba la baza spanac sau salata verde, pentru un surplus de riboflavina, si adauga pui si ou fiert tare pentru mai multe proteine energizante. 

Contraindicat - Clatite sau chifle - Cercetatorii au analizat mostre de sange de la un grup de persoane care consumase ori un mic dejun cu un nivel mare al proteinelor, ori unul bogat in
carbohidrati. La doua ore dupa ce mancasera, voluntarii care consumasera carbohidrati aveau un nivel al triptofanului de 4 ori mai mare decat cei care ingerasera multe proteine.

 Triptofanul din carnea de curcan este principalul vinovat pentru senzatia de somnolenta pe care o ai dupa o astfel de masa. Asa ca daca vrei sa fii mai energic curcanul nu e pe lista alimentelor benefice.
 Pentru a te calma
Indicat - Iaurt sarac in grasimi sau nuci - Oamenii de stiinta din Slovacia au administrat, in cadrul unui studiu, 3 grame din doi aminoacizi, lizina si arginina, sau placebo, cerand voluntarilor sa tina un discurs.

 Analizarea nivelului de hormoni de stres din sangele recoltat din ambele grupuri a aratat ca subiectii care primisera aminoacizi erau mult mai putin anxiosi comparativ cu cei care luasera placebo. Iaurtul este una dintre cele mai bune surse de lizina, in timp ce nucile abunda in arginina.

Contraindicat - Bauturi carbogazoase - Un studiu publicat in American Journal of Public Health a aratat ca persoanele care beau 2,5 cani de suc zilnic prezinta o predispozitie de trei ori mai mare catre deprimare, comparativ cu cei care nu beau deloc sau prea putin. 

Pentru o mai buna concentrare
Indicat - Ceaiul de menta - Mirosul de menta te ajuta sa te concentrezi si mareste performantele, fapt confirmat de mai multe cercetari. Una dintre aceastea a aratat si ca menta face soferii mai alerti si mai putin agitati.
 Contraindicat - Bomboane - Alimentele care abunda in zahar fac ca nivelul zaharului din sange sa aiba perioade de urcus si coboras, ceea ce are efecte nu tocmai de dorit asupra creierului.
 Pentru o stare mai buna
Indicat - Legumele cu frunze verzi, cum ar fi spanacul, sunt bogate in Vitamina B, care stiumuleaza productia de serotonina si dopamina. Potrivit unui studiu publicat in Journal of Neuroscience Nursing, carenta Vitaminei B6 poate avea ca urmare nervozitatea, iritabilitatea si chiar depresia.
 Contraindicat - Ciocolata alba - Aceasta nici macar nu este ciocolata din moment ce nu contine deloc cacao solida. Nu iti va stimula deci productia de serotonina, asa cum face adevarata ciocolata. Alege ciocolata adevarata: cu cat mai intunecata, cu atat mai bine. 

Pentru simturi mai ascutite
Indicat - Seminte - Acestea reprezinta cea mai buna sursa de acid alfalinoleic, o grasime sanatoasa care imbunatateste functiile cortexului cerebral, regiunea din creier care proceseaza informatia senzoriala, inclusiv pe cea a placerii. Presara diferite tipuri de seminte peste salata, circa o lingura pe zi, pentru ca simturile sa-ti ramana ascutite.
 Contraindicat - Alcoolul - Chiar daca este usor de intuit de ce, merita mentionat. Un pahar sau doua pot fi benefice in ceea ce priveste simturile, insa mai mult de atat va avea un efect advers. 
http://www.ziare.com/viata-sanatoasa

Niciun comentariu: