marți, 26 februarie 2013

Gestionarea emotiilor prin metode si tehnici NLP!


Contrar unei opinii foarte raspandite, NLP-ul nu este o terapie desi terapeutii cu formare ca practician NLP care il folosesc obtin rezultate spectaculoase. Nu este un program de training in vanzari, desi oamenii din vanzari care folosesc NLP-ul obtin rezultate spectaculoase. Nu este un mijloc de dezvoltare personala desi trainerii in dezvoltare personala care il folosesc obtin rezultate uimitoare. Si... nu este un subiect potrivit pentru studiu individual(singur acasa).


NLP-ul studiaza modalitatea prin care ne „adunam”gandurile, cum stim ceea ce stim si cum ne construim propriile experiente. Si, da, experientele noastre subiective difera de ale celorlati. La randul lor, experientele celorlalti difera intre ele.Toate gandurile, emotiile, amintirile, fanteziile noastre sunt alcatuite din imagini, sunete si senzatii. Diferentele dintre experientele noastre obisnuite provin din multitudini de secvente si localizari pe care le realizam cu ajutorul sunetelor, imaginilor si senzatiilor. 

Multe persoane din occident considera ca fiind usor sa-si vizualizeze imaginile mentale, iar restul poate fi invatat cu usurinta. Fiecare alcatuieste imagini mentale, doar ca unii oameni nu au invatat inca sa le observe. Gandeste-te, pentru un moment, la propriile imagini mentale legate de ceva care iti place. Sunt colorate sau alb-negru? sunt statice sau in miscare? se afla aproape sau departe, sunt mici sau mari, sunt sub forma de portret, peisaj sau panoramice? 
Asupra carei parti te concentrezi? Vezi scena ca si cum ar fi live sau te privesti pe tine in ea ca si cum ai urmari un film?
Acestea sunt exemple despre modul in care noi putem face acelasi lucru diferit de altii. Putem schimba semnificatia unei experiente modificand una dintre aceste optiuni.
Daca ai ales ceva ce iti place, observa ce se intampla daca apropii imaginea sau o maresti.
Poti deplasa imaginile mentale pur si simplu prin intentia de a o face.Daca esti multumit de rezultat, pastreaza-l. Daca nu, fa-o la loc asa cum era si vezi ce se intampla daca intensifici culoarea. 
Fa cate o singura modificare odata. Si aminteste-ti ca dupa fiecare schimbare sa aduci imaginea la starea initiala. Daca identifici una sau mai multe schimbari care-ti plac mai mult decat in stadiul original, pastreaza-le. Fii atent sa stapanesti traseul schimbarilor pe care le faci imaginii tale. Daca faci ceva ce nu iti palce, revino imediat. Asigura-te ca vei incheia aceasta experienta intr-un mod cel putin la fel de placut precum ai inceput. 
Pentru multi occidentali, imaginea este reprezentarea senzoriala pe care o pot cel mai usor observa si modifica in mod deliberat. La fel de usor poti invata sa faci modificari similare sunetelor pe care le auzi, si senzatiilor pe care le ai. Muta sunetele dintr-un loc in altul, schimba viteza, tonalitatea, volumul, ca si cand ai detine un pupitru de mixaj sofisticat. Poti mari sau micsora intensitatea senzatiilor, schimba structura lor, poti incetini ritmul sau il poti grabi, le poti schimba locul, le poti face mai mari sau mai mici sau le poti face sa dispara in totalitate. 

Poate ca ai sesizat ca daca modifici o imagine intr-un anumit fel, sunetul si sentimentul se schimba si ele, sau daca modifici un anumit aspect al sunetului, simultan se schimba si imaginea si sentimentul. Acestea sunt cunoscute ca „drivers”. Desigur ca ti-ai dat seama ca alte elemente se schimba de la sine. Gasirea diferentelor la „driverii” tai particulari este un mod rapid de a aborda sistemul tau cel mai greu accesibil(vaz, auz, sentimente).
De exemplu, daca imaginea ta este moderat emotionanta si ai simtit-o mai emotionanta marind imaginea, ai modificat senzatia prin modificarea imaginii. Daca imaginea ta era neclara,cu sunet distorsionat si senzatii neplacute , daca ai clarificat sunetul se focalizeaza imaginea? Senzatiile s-au imbunatatit prin modificarea sunetului? 
Exista o parere raspandita in societatea occidentala potrivit careia nici senzatiile si nici emotiile nu pot fi modificate dupa dorinta. Potrivit unui astfel de mit, cineva care-si poate modifica emotiile este prefacut, superficial, ignorant, nedemn de incredere, reprimat sau pur si simplu „nepregatit” pentru a fi autentic. In majoritatea culturilor exista credinta ca un sistem( vazul, auzul si sentimentele) este in afara propriului control, dar nu toate gasesc ca sentimentele sunt cele mai dificile. 
Capacitatea de a simti ceea ce ne dorim, atunci cand ne dorim, este o abilitate foarte utila. Ea ne elibereaza de cautarea unor experiente extreme repetate. O expunere este suficienta ca s-o folosesti drept inceputul unei biblioteci personale. Apoi o poti modifica, intensifica, individualiza in oricate feluri, jucandu-te cu imaginile, sunetele si sentimentele care au insotit-o. Sau iti poti alcatui singur propria biblioteca, folosind fragmente atractive de placere obisnuita, amplificandu-le si mixandu-le cum iti place. Dupa cum am mai spus, incepi de la imagini si sunete. Pur si simplu aminteste-ti de o situatie placuta si amplific-o, fa-o mai luminoasa, ca in realitate, si poate usor mai lenta. Paseste in interiorul ei si intensifica senzatiile. Prin exercitiu iti poti spori usurinta de a gestiona senzatiile si poti invata sa le intensifici sau sa le atenuezi.
Urmatoarea etapa o reprezinta gestionarea emotiilor.
Exista doua modalitati imediate de a face asta. Prima este buna pentru a neutraliza raspunsuri emotionale nedorite. Daca te apuca rasul la o inmormantare, plangi la serviciu sau esti furios pe o persoana nevinovata, pentru a neutraliza oricare dintre aceste stari indeparteaza imaginea de tine sau micsoreaz-o la marimea unui timbru postal. Poti oricand mai tarziu sa revii la ea, daca doresti, fara sa-ti pese de continut. Fa-o suficient de mica, indeparteaz-o destul de mult ; pentru cei mai multi dintre noi ea isi va pierde din intensitate.
Pentru a invoca o anumita emotie pe care vrei sa o afisezi, aminteste-ti sau imagineaza-ti un moment cand ai face-o si formeaza o imagine mare, luminoasa, apropiata. Apoi paseste in ea. Este foarte potrivit pentru a multumi unei anume persoane pentru un cadou oribil sau pentru a produce remuscari daca distrugi decoratiunea favorita a cuiva( pe care ai urat-o ani de zile). Ti-ai dorit vreodata sa fii mai rabdator in instruirea unui copil sau a unui animal? Vrei sa spui cuiva un ”Nu!” hotarat? Amintestet-i de o imagine care are calitatea emotiei pe care o doresti. Mareste-o , adu-o aproape, fa-o luminoasa, ca in realitate, si starea potrivita va veni de la sine. 
A doua modalitate de a gestiona emotiile implica sentimentul in mod mai direct. Leslie Cameron Bandler prezinta in cartea ei ”The Emotional Hostage”sapte parti ale emotiei care pot fi modificate.Printre ele se numara ritmul, tempoul, intensitatea, cadrul temporal si implicarea personala. Tot asa cum la inceputul articolului am modificat imaginile, Cameron-Bandler sugereaza sa faci modificari similare emotiilor ca sa le schimbi direct. De exemplu, anxietatea are de obicei un ritm rapid, inegal si este intotdeauna legata de viitor. Daca reduci ritmul la o valoare constanta de 120 batai/secunda, sentimentul se schimba in ceva mai confortabil. Daca te imaginezi a fi intr-un moment ulterior evenimentului , anxietatea dispare. Aminteste-ti o ocazie anterioara cand erai anxios legat de ceva si cat de putin alarmant parea evenimentul in retrospectiva. 
Vina si rusinea necesita implicare personala.
Te simti vinovat atunci cand lezezi valorile altcuiva si aceasta conteaza pentru tine. Iti este rusine atunci cand iti lezezi propriile valori, fara a constientiza cea mai importanta valoare pastrata. 
Daca te imaginezi intors in timp inaintea evenimentului, nu exista vina sau rusine pentru ca inca nu ai savarsit fapta. Alternativ poti reduce intensitatea si schimba ritmul. Poti descoperi ca ai actionat asupra altei valori personale sau ca ai facut o greseala. Greselile constituie un feedback din care inveti. Consecintele pot fi triste sau ireversibile, dar pot deveni acceptabile daca te poti gandi la ele. Pentru fiecare emotie pe care vrei sa o schimbi alege cea mai importanta caracteristica si modific-o. Sesizeaza ce se intampla. Pentru a spori o emotie alege o caracteristica si amplific-o. Poti sa construiesti singur o experienta extrema. E ceva, nu?

Niciun comentariu: