marți, 26 februarie 2013

Exemple de folosire a comunicarii cu inconstientul pentru obtinerea schimbarii


Comunicarea cu inconstientul prin senzatii de durere

Acum cativa ani am facut o intindere la un muschi din zona sacrala a spatelui, si durerea pe care o resimteam era destul de mare. O vizita la osteopat nu m-a ajutat cu mult. Am fost sfatuit sa am rabdare, deoarece procesul natural de vindecare dureaza in jur de sase saptamani, iar daca fac exercitii si adopt o postura sanatoasa procesul va fi mai rapid. Sa mentii acea postura sanatoasa nu e prea usor cand ai dureri. Vroiam sa scap de durere si sa revin la postura mea normala – “Ma vindec eu mai rapid!” – gandeam eu. Respectand totusi sfatul osteopatului de a face exercitii fizice usoare, am inceput sa-mi scot cainii la plimbari mai lungi. Am mers in parc, si am inceput sa-mi las mintea sa se linisteasca. Puteam sa-mi vad cainii jucanduse, aburii care se ridicau de la nivelul ierbii si cerul albastru senin al diminetii, noile frunze care se leganau in bataia vantului. Puteam auzi pasarile cantand, vantul ce fremata, si puteam simti adierea racoroasa de primavara pe fata. Nu am emis nici o judecata; nu aveam nici un dialog intern, doar constientizam tot ceea ce-mi transmiteau simturile mele. Am stat probabil in starea asta in jur de jumate de ora. M-am ridicat, si am mers inapoi prin parc, urmarind frumusetea naturii in acea dimineata din aprilie, si mi-am facut prima reprezentare lingvistica – “armonie totala” . M-am reintors acasa, revenind treptat la starea mea obisnuita. Am facut un dus, m-am pregatit pentru serviciu, realizand de abia cand am urcat in masina ca aproape scapasem de durerea mea de spate. Mai resimteam o intepatura in zona lombara, asa ca am decis sa folosesc acea senzatie de durere pentru a stabili o comunicare cu inconstientul meu. 
“Inconstientule, daca raspunsul tau este “Da” te rog creste intensitatea senzatiilor din zona mea lombara” – atunci am simtit o crestere brusca a durerii. I-am multumit inconstientului pentru semnal, senzatiile revenind la intensitatea de dinainte. Am testat, descoperind ca nu pot reproduce senzatia in mod constient. 
Apoi i-am cerut inconstientului sa stabileasca un semnal pentru “Nu” – “Inconstinetule, daca raspunsul tau e “Nu”, vei reduce te rog senzatiile din zona mea lombara.”
Imediat am resimtit o reducere, i-am multumit inconstientului, senzatiile revenind apoi la nivelul anterior de intensitate. 
I-am cerut inconstientului sa clarfice daca exista o intentie pozitiva in spatele acelor senzatii resimtite – raspunsul a fost o crestere de intensitate (deci un “Da”). I-am cerut inconstientului ca gaseasca/creeze 5 noi optiuni (si sa-mi semnaleze cand le va gasi) care vor fi la fel de bune, sau chiar mai bune pentru a satisface acea intentie pozitiva. Dupa 5 minute am primit un semnal de “Da”. I-am cerut inconstientului sa-si asume responsabilitatea pentru a produce schimbarea – primind si aici un raspuns de “Da”. La sfarsitul zilei scapasem si de durere, si aveam si o postura buna. 
Daca ati participat deja la un training de NLP ati descoperit probabil faptul ca procesul de mai sus este “Reframing-ul in sase pasi”, cunoscut acum ca “reframing in n pasi”, creat de John Grinder. Cheia pentru procesul de mai sus este folosirea semnalelor inconstiente si intentiei pozitive. Durerea este desigur ceva involuntar. Corpul detine o capacitate fenomenala de vindecare, si printr-o comunicare buna poti folosi acele abilitati de vindecare. Nu a fost nevoie sa inteleg in mod constient intentia, ci doar sa confirm faptul ca aceasta exista. 
De atunci am scapat de durerile de spate. Cu exceptia momentelor in care adopt o postura in care greutatea mea e distribuita mai ales pe piciorul stang. Imi facusem un obicei din a adopta aceasta postura, si ca trainer deseori stateam astfel. Acum daca revin in acea postura, primesc mereu semnalul, si ma bucur de fiecare data cand il primesc. Nu voi stii niciodata sigur daca intentia pozitiva era de a-mi schimba aceasta postura, dar nici nu am nevoie sa stiu, e doar o poveste. Cheia spre acest pattern de schimbare inconstient este crearea acelor semnale involuntare. Exista multe moduri de a lucra cu mintea inconstienta, inclusiv stabilirea de semnale involuntare, folosirea metaforelor, hipnoza, visele, etc. Toate aceste procese implica mintea inconstienta, in timp ce ocupa si distrag atentia mintii constiente. Considerati mintea constienta ca fiind organizatorul, iar mintea inconstienta furnizorul. Folosind aceasta metafora – organizatorul cere furnizorului sa creeze o calitate diferita a experientei intr-un context dat. Atunci cand comunicarea dintre cei doi este curata, furnizorul ofera organizatorului ceea ce acesta i-a cerut. 
Acele asa-numite “probleme” ce apar in viata, apar datorita faptului ca procesul de comunicare dintre constient si inconstient nu a fost unul eficient.
Amintiti-va ca mintea constienta si cea inconstienta nu exista cu adevarat in mintea voastra, aceste etichete exista doar pentru a explica diferite procese ce apar in cadrul sistemului nervos. Stabilind o comunicare eficienta intre procesele constiente si cele inconstiente puteti rezolva mai usor probleme, puteti fi mai creativi, si in general puteti crea experiente de o calitate diferita in viata voastra.

Niciun comentariu: